Vertaalmodule
In dit artikel leggen we je uit hoe je gebruik kunt maken van de Vertaalmodule in Booking Experts en ParkCMS. Je kunt de vertaalmodule gebruiken om content uit zowel Booking Experts als ParkCMS automatisch te laten vertalen, dit bespaart jou als gebruiker veel tijd. Nieuwe content wordt toegevoegd en je ben je binnen no-time up to date voor alle talen op de website. Een volledig en goed vertaalde website zorgt ervoor dat bezoekers op je website eenvoudig kunnen navigeren over jouw website en gemakkelijker een reservering kunnen maken.
We laten je zien hoe je de vertaalmodule gebruikt. Het aanmaken van vertaalinstellingen, hoe je de voortgang van de vertalingen kunt inzien en hoe je content eenvoudig opnieuw kunt laten vertalen.
1. De Vertaalmodule in Booking Experts
2. De Vertaalmodule in ParkCMS
3. Automatische vertalingen aanzetten
4. Vertaalinstellingen wijzigen
5. Vertalingen bestellen
6. Vertalingen controleren
7. Content opnieuw vertalen
1. De Vertaalmodule in Booking Experts
Je hebt als gebruiker de mogelijkheid om vanuit Booking Experts naar de vertaalmodule te navigeren. Hier kun je vertaalinstellingen aanmaken, voortgang inzien en content opnieuw laten vertalen:
1. Ga naar het Tandwieltje;
2. Kies in het rechter sub-menu voor Vertalingen.
2. De Vertaalmodule in ParkCMS
Klik in het linkermenu op Vertaalinstellingen. Je komt nu in de vertaalmodule waar je je vertaalinstellingen kan zien of vertalingen aan kan zetten wanneer dat nog niet gebeurd is.
3. Automatische vertalingen aanzetten
Wanneer je nog niet eerder met vertalingen hebt gewerkt of een nieuwe taal wilt instellen, kun je dit per taal instellen.
1. Ga naar de Vertaalmodule;
2. Kies welke talen je wilt wilt instellen;
3. Vul een E-mailadres in;
Op dit e-mailadres ontvang je notificaties van reacties van de vertaler met betrekking tot de vertalingen én de mogelijkheid om te controleren.
Je kunt tegelijkertijd meerdere vertalingen met dezelfde instellingen aanmaken. Daarnaast kun je de vertalingen ook per taal apart instellen, dit wanneer je per taal andere instellingen wenst (bijvoorbeeld een ander e-mailadres om notificaties op te ontvangen). Deze instellingen kun je ook achteraf wijzigen.
Na het aanvragen krijg je het volgende scherm te zien:
Onze medewerkers moeten enkele dingen controleren en aanvullen voordat zij vervolgens de vertalingen activeren. Wij doen dit zo snel mogelijk en laten het je weten wanneer dit gebeurd is of wanneer wij vragen hebben. Indien gewenst kun je ondertussen wel instellingen per taal aanpassen, hoe je dit doet lees je bij: punt 4 Vertaalinstellingen wijzigen.
Standaard wordt het bestellen en goedkeuren op automatisch ingesteld. Maar je hebt de mogelijkheid om te kiezen voor het handmatig bestellen en/of goedkeuren van vertalingen.
- Kies je voor automatisch bestellen? Dan plaatst het systeem automatisch een bestelling bij de vertaalmodule wanneer de nieuwe content in het Nederlands live staat én tenminste 1 uur niet is bewerkt.
- Kies je voor handmatig bestellen? Dan moet je altijd zelf naar de Vertaalmodule gaan en handmatig de vertalingen bestellen.
- Kies je voor automatisch goedkeuren? Dan staan de vertalingen automatisch op jouw website wanneer alle vertalingen voor een sectie gereed zijn. Dit geeft minder zorgen en meer snelheid.
- Kies je voor handmatig goedkeuren? Dan heb je nadat de vertalingen klaar staan 72 uur de tijd om de vertalingen te checken. Nadat deze tijd verstreken is worden de vertalingen automatisch goedgekeurd.
Zet je zowel bestellen als goedkeuren op automatisch dan maak je op een snelle en eenvoudige wijze gebruik van de Vertaalmodule. Wij raden deze instellingen aan.
Heb je van ons bericht ontvangen dat jouw vertalingen actief zijn? Je ziet dan het volgende overzicht wanneer je via het ParkCMS naar Vertaalinstellingen gaat. Je ziet de voortgang van de vertalingen per taal, hoeveel vertalingen bestelbaar en/of gereed zijn.
Wil je terug naar ParkCMS of Booking Experts? Dan klik je links bovenin, naast Booking Experts op het pijltje.
4. Vertaalinstellingen wijzigen
1. Ga naar de Vertaalmodule;
2. Klik op Details bij de taal die je wilt wijzigen;
3. Klik vervolgens op de knop Bewerk;
4. Je kunt nu de instellingen wijzigen; (instructies voor vertaler, wijze van bestellen, wijze van goedkeuren, E-mailadres waar je notificaties ontvangt en de taal van deze E-mail). Je kunt aan de vertaler meegeven of je een formele of juist informele schrijfwijze wenst, wisselen tussen het automatisch/handmatig bestellen en/of goedkeuren, of het E-mailadres wijzigen mocht je een ander E-mailadres willen gebruiken. Deze instellingen kunnen per taal anders zijn.
5. Klik op Opslaan.
5. Vertalingen bestellen
Welke content wordt vertaald?
Booking Experts:
- Types;
- Kostenposten;
- Kortingscampagnes en acties;
- Arrangementen;
- Standaard periodieke kosten;
- Taken kostenposten;
- Factuur weergaveregels;
- Betaalmethodes;
- Meters;
- Kenmerken en (park) kenmerkgroepen;
- Verkeersbronnen;
- Auto E-mails;
- Vragen na reservering;
- (Applicatie) Bericht sjablonen;
- Subtypes;
- Parkomschrijving;
- Speciale periodes;
- Welkomstboodschap Mijn omgeving;
- Kamertypes en Etages.
ParkCMS:
- Alle pagina’s en widgets die zichtbaar zijn én waarbij de gewenste taal is geselecteerd worden ingeschoten naar de vertaalmodule.
Begrippen:
- Bestelbaar; het is mogelijk deze content te bestellen
- Besteld; deze content is besteld en worden vertaald
- Gereed; deze content is vertaald en kan worden gekeurd (indien handmatig keuren is geselecteerd)
- Goedgekeurd; deze content is goedgekeurd en wordt zo snel mogelijk toegepast op gewenste sectie
- Toegepast; deze content is verwerkt op jouw pagina is de aangegeven taal
Hoe snel wordt mijn content vertaald?
- Heb je automatisch bestellen ingesteld en wordt de content minimaal 1 uur niet gewijzigd? Dan gaat deze automatisch door naar de vertalers. Hierna kan het nog enige tijd duren voordat je een E-mail ontvangt dat de vertalingen gereed zijn.
- Heb je handmatig bestellen ingesteld? Dan wordt de content vertaald wanneer jij in de Vertaalmodule de beschikbare content besteld.
- Heb je vertalingen goedkeuren ingesteld op automatisch? Dan staat de content direct live op de website wanneer alle vertalingen van een pagina of een object goedgekeurd zijn.
- Heb je vertalingen goedkeuren ingesteld op handmatig? Dan staat de content live nadat jij deze hebt goedgekeurd. Lees verder om meer te weten over het controleren en goedkeuren van vertalingen.
Hoe weet ik of er nieuwe vertalingen bestelbaar of gereed zijn? (Alleen bij handmatig bestellen/goedkeuren)
- Iedere nacht wordt een E-mail verstuurd naar het opgegeven E-mailadres met herinneringen over vertalingen die je kunt bestellen of wanneer deze gereed zijn.
Hoe weet ik welke content in de lijst voor vertalingen staat?
1. Ga naar de Vertaalmodule;
2. Selecteer de taal waarvoor je de vertalingen wilt bekijken;
3. Klik op de knop Bekijk vertalingen;
Je ziet nu een lijst met alle vertalingen en de status van deze vertalingen. In de knop Alles Bestellen staat het totaalbedrag van de vertalingen.
4. Heb je automatisch bestellen ingesteld en wil je niet langer dan 1 uur wachten en deze vertalingen direct bestellen? Dan kun je op de knop Alles bestellen klikken.
In het overzicht zie je nu de status Besteld achter de vertalingen staan.
Klik je op een specifieke vertaling dan krijg je middels de button Toon in ParkCMS de mogelijkheid om te zien waar deze content zich in ParkCMS bevindt.
Ga je naar de content die je zojuist hebt aangemaakt zie je dat ook hier de status is aangepast naar Besteld. Er wordt altijd eerst vertaald van Nederlands naar Engels en daarna van Engels naar andere talen (indien je deze vertalingen hebt aanstaan).
Zijn de vertalingen binnen en zijn deze automatisch of handmatig goedgekeurd?
Wanneer alle vertalingen van een pagina zijn goedgekeurd worden deze doorgevoerd op de website en zie je in de vertaalmodule bij Bekijk vertalingen de vertaalde tekst en de status.
Ook in ParkCMS op de plek waar je de content hebt toegevoegd zie je de doorgevoerde wijzigingen. Je ziet dat, nadat de Engelse vertaling is goedgekeurd, de vertaling wordt doorgezet naar andere talen (indien ingesteld).
Tevens zie je dat links in het menu de voortgangsbalken van de Vertalingen zich vullen.
Wil je content alleen in het Engels laten vertalen?
- Haal dan bij instellingen van de pagina/widget de andere vreemde taal/talen weg welke je niet wilt gebruiken. Doe dit vóór je de pagina op Nu zichtbaar zet.
6. Vertalingen controleren
Handmatig goedkeuren
Wanneer je voor jouw vertalingen hebt gekozen om de vertalingen handmatig goed te keuren heb je 72 uur de tijd om deze vertalingen goed te keuren of af te keuren. Na 72 uur worden deze vertalingen automatisch goedgekeurd.
1. Ga naar de Vertaalmodule;
2. Klik op de vertaling waarbij teksten gekeurd moeten worden;
3. Klik onder Gereed op X vertaling;
4. Klik op de tekst om per vertaling deze goed te keuren of af te keuren;
5. Wanneer je akkoord bent met de vertaling kun je op de groene knop Goedkeuren klikken;
6. Wanneer je niet akkoord bent met de vertaling, kun je een opmerking achterlaten en op de knop Vertaling afkeuren klikken.
7. Klik in het overzicht van de vertalingen op de knop Alles goedkeuren wanneer je in 1x alle vertalingen met de status Gereed wilt goedkeuren;
Tip: Je kan vanuit een vertaling doorklikken naar de tekst in Booking Experts of ParkCMS. Zo kan je altijd meer context over de specifieke vertaling bekijken.
Heb je de vertaling goedgekeurd, dan staat deze direct op de juiste pagina op de website indien alle teksten van een pagina of object zijn goedgekeurd. Ook wordt deze, indien ingesteld, automatisch besteld bij andere vreemde talen.
7. Content opnieuw vertalen
Wanneer je content dusdanig verandert dat je deze opnieuw wil laten vertalen, kan je het vinkje 'Opnieuw vertalen' aanzetten en de pagina of widget opslaan. Wanneer je bijvoorbeeld een spelfout verbetert, doe je dit niet en maak je niet opnieuw kosten.
3. Open de widget nogmaals en klik op de dropdown button om te zien dat de nieuwe vertaling is aangevraagd. Je zult deze nu ook weer zien in het overzicht van de vertalingen.