Vrbo

🇬🇧 English translation

In dit artikel lees je alles over de directe koppeling met Vrbo, voorheen: HomeAway, en de instellingen die je hiervoor moet doorlopen.

Booking Experts heeft een directe pull koppeling met Vrbo. Dit betekent dat Vrbo de gegevens uit Booking Experts ophaalt. Vrbo is een full content koppeling. Dit betekent dat de gehele inrichting wordt uitgelezen. De gehele inrichting wordt op dagelijkse basis (1x per dag) opgevraagd door VRBO en de beschikbaarheid wordt elk uur bijgewerkt.

1. Aanmelden voor Vrbo
2. Annuleringsregelingen
3. Valuta's en prijzen
4. Kortingsacties
5. Couponnen en arrangementen
6. Kostenposten
7. Types
8. Fewo-direkt, Arbitel en HomeAway
9. Wijziging in reservering


Aanmelden voor Vrbo

Om te koppelen met Vrbo, dien je dit op twee plaatsen door te geven.

1. Vrbo

Meld je organisatie aan bij Vrbo via deze link

2. Booking Experts

Geef aan onze supportafdeling door dat je wilt koppelen met Vrbo. Zij kunnen de technische koppeling in Booking Experts klaarzetten. Dit doe je via support@bookingexperts.nl. 


Annuleringsregelingen

Vrbo biedt vijf vaste annuleringsregelingen aan. Het is van belang jouw betalingsregeling voor het kanaal Vrbo hier goed op af te stemmen.  Let op! Het percentage is van toepassing op het bedrag dat de bezoeker heeft betaald op het moment van annulering en niet op het totale bedrag van de reservering. 

1. Geen restitutie: Er wordt geen restitutie aangeboden bij annulering.
2. Strikt: Voor boekingen geannuleerd tot 60 dagen voor het begin van het verblijf ontvangt de bezoeker 100% restitutie.
3. Streng: Voor boekingen geannuleerd tot 60 dagen voor het begin van het verblijf ontvangt de bezoeker 100% restitutie. Voor boekingen geannuleerd tot 30 dagen voor het begin van het verblijf ontvangt de bezoeker 50% restitutie.
4. Gematigd: Voor boekingen geannuleerd tot 30 dagen voor het begin van het verblijf ontvangt de bezoeker 100% restitutie. Voor boekingen geannuleerd tot 14 dagen voor het begin van het verblijf ontvangt de bezoeker 50% restitutie.
5. Ontspannen: Voor boekingen geannuleerd tot 14 dagen voor het begin van het verblijf ontvangt de bezoeker 100% restitutie. Voor boekingen geannuleerd tot 7 dagen voor het begin van het verblijf ontvangt de bezoeker 50% restitutie.

Let op: Als je een reservering van Vrbo annuleert in Booking Experts, dan wordt de reservering ook automatisch bij Vrbo geannuleerd. 


Valuta's en prijzen

  • Alle prijzen etc. worden gespecificeerd in de munteenheid van de gekozen master brand (bijvoorbeeld EUR in het geval van de master brand FeWo-Direkt.de). Je zult dus de munteenheid van de gekozen master brand dienen te ondersteunen;
  • Er moet minimaal 1 (actieve) betaalprovider ingesteld zijn, die betalingen in de munteenheid van de gekozen master brand kan afhandelen.

Kortingsacties

Kortingsacties met gastgroeplimieten worden niet ondersteund en kunnen dus ook niet ingesteld worden voor een Vrbo kanaal.


Couponnen en arrangementen

Couponnen en arrangementen worden niet door Vrbo ondersteund.


Kostenposten

De kostenposten in Booking Experts worden gesynchroniseerd met Vrbo. Vervolgens rekent Vrbo zelf de resulterende prijs uit. Vrbo hanteert enkele restricties op de kostenposten, om een goede prijsberekening te maken. Hieronder volgt een opsomming van  instellingen in kostenposten die Vrbo niet ondersteund. 

Oplossing: Heb je een kostenpost die niet ondersteund wordt door Vrbo? Dan kan je het kanaal Vrbo uitsluiten van de kostenpost. Dat doe je door de kostenpost te bewerken en te gaan het tabblad toepasbaarheid. Daar stel je in dat de kostenpost geldt voor specifieke kanalen en dan vink je het kanaal Vrbo uit. Sla de wijzigen op. Wil je toch extra kosten rekenen? Maak dan een nieuwe kostenpost aan voor alleen het kanaal Vrbo. Deze nieuwe kostenpost laat je qua prijs zoveel mogelijk aansluiten bij de originele kostenpost, maar dan op een manier dat Vrbo het wel ondersteunt. 

Bijvoorbeeld: voor een kostenpost die normaal in de all-in prijs zit, maak je voor alleen het kanaal Vrbo een kostenpost aan waarbij dit niet in de all-in prijs zit. 

Hieronder de opsomming met beperkingen voor kostenposten die van toepassing zijn op een Vrbo kanaal:

  • Vrbo heeft 2 leeftijdsgroepen, kinderen zijn alle leeftijden tot 8 jaar en iedereen van 8 jaar of ouder is volwassen. Dus als jij een kostenpost instelt voor volwassenen, dan pakt Vrbo het ook voor een kind van 9 jaar.
  • Vrbo vraagt alleen naar de aanwezigheid van huisdieren en niet naar het aantal huisdieren, daarom worden kostenposten van het type 'Per huisdier' of 'Per huisdier per nacht' altijd toegepast als er huisdieren aanwezig zijn. De 'Personen of huisdieren tellen mee vanaf' en 'Maximaal aantal personen of huisdieren die meetellen' instellingen worden dus genegeerd;
  • Alle kostenposten dienen meegenomen te worden in de all-in prijs;
  • Procentuele kostenposten worden niet ondersteund;
  • Kostenposten van het type 'Per stuk' of 'Per stuk per nacht' worden niet ondersteund;
  • Per-nacht ('Per nacht', 'Per persoon per nacht', etc.) kostenposten mogen geen beperkte geldigheid hebben. Oftewel, de geldigheidsperiode moet 'Altijd' zijn.
  • Kostenposten m.b.t. de schoonmaak dienen het soort 'Schoonmaakkosten' te hebben;
  • Kostenposten m.b.t. borgsommen dienen het soort 'Borg' te hebben. 
  • Kostenposten m.b.t. toeristenbelasting dienen het soort 'Toeristenbelasting' te hebben. Dit is belangrijk, omdat de Vrbo 'traveller service fee' en commissie over het totaalbedrag minus borg en belasting (incl. BTW) berekend wordt; 
  • Kostenposten met een negatief bedrag worden niet ondersteund wanneer ze verplicht zijn. Deze kunnen worden uitgesloten in de koppeling;
  • Kostenposten kunnen geen 'prijs per periode' hebben en dienen 1 prijs te hebben, voorbeeld: het is niet mogelijk om vanaf 01-01-2022 de prijs van het bedlinnen van €10 naar €11 te verhogen;
  • Voor de rest dient het soort zo accuraat mogelijk zijn. Bijvoorbeeld, een kostenpost m.b.t. een vroege check-in mogelijkheid dient niet het soort 'Schoonmaakkosten' te hebben, maar het soort 'Vroege check-in'. Bij voorkeur wordt er zo min mogelijk gekozen voor 'Overig'.

Types

  • Omschrijving en korte omschrijving dienen ingevuld te zijn en voldoen aan de minimum content eisen; 
  • Alle accommodaties zijn direct boekbaar;
  • De huur dient altijd gefactureerd te worden;
  • Indien opgegeven, dient het aantal slaapkamers groter te zijn dan 0. Vrbo vereist namelijk dat elke aangeboden accommodatie minimaal 1 slaapkamer heeft. Als het aantal slaapkamers niet is opgegeven, wordt een aantal van 1 doorgegeven aan Vrbo;
  • Als het aantal badkamers niet is opgegeven, wordt een aantal van 0 doorgegeven aan Vrbo;
  • De gesynchroniseerde check-in tijd voor een type is het maximum van alle check-in tijden van de hele week;
  • De gesynchroniseerde check-uit tijd voor een type is het minimum van alle check-out tijden van de hele week;
  • Alleen kenmerken met gekoppelde kanaalkenmerken worden gesynchroniseerd. Kenmerken worden gesynchroniseerd op type-niveau. Kenmerken op accommodaties worden dus genegeerd;
  • Ook beperkingen m.b.t. huisdieren worden gesynchroniseerd op type-niveau. Dat betekent dat als het type huisdieren toestaat, maar een onderliggende accommodatie niet, dat pas bij het maken van de reservering duidelijk wordt of huisdieren meegenomen kunnen worden of niet. Uiteraard wordt er eerst gezocht naar een accommodatie dat compatibel is.
  • Wanneer het adres afwijkt van het park, dan dient er ook een postcode te zijn ingevuld. 

Verder gelden de volgende limieten voor het aantal kostenposten die op een met Vrbo gekoppeld type van toepassing zijn en die  zowel verplicht en gefactureerd zijn:

  • Maximaal 15 kostenpoten van het soort 'Schoonmaakkosten';
  • Maximaal 15 kostenpoten van het soort 'Borg';
  • Maximaal 15 kostenpoten van het type 'Per huisdier' of 'Per huisdier per nacht', gecombineerd;
  • Maximaal 15 kostenpoten van het type 'Per verblijf', 'Per nacht', 'Per persoon' of 'Per persoon per nacht', gecombineerd.

Tenslotte gelden de volgende limieten voor het aantal kostenposten die op een met Vrbo gekoppeld type van toepassing zijn en die  niet verplicht of niet gefactureerd zijn:

  • Maximaal 10 kostenpoten van het soort 'Borg';
  • Maximaal 10 kostenposten van een ander soort, gecombineerd.

Aanpassingen doen in de samenstelling van een type niet mogelijk?

Het kan zijn dat je na het opzetten van een koppeling met Vrbo je wijzigingen wilt doen in de samenstelling van een type. Je wilt bijvoorbeeld instellen dat er maximaal 5 personen in de accommodatie kunnen in plaats van 6. Daar wij in de koppeling moeten aangeven wat de aantallen zijn, kan je wijziging leiden tot een foutmelding.

Stuur dan even een bericht naar support om de koppeling van het type aan te passen, waarna jij de wijziging kan toepassen.


Fewo-Direkt, HomeAway en Abritel

Als je koppelt met Vrbo, wordt jouw aanbod automatisch ook geplaatst op de andere masterbrands van Vrbo. Bijvoorbeeld Abritel voor Frankrijk, Fewo-direkt voor en HomeAway voor Australië


Wijziging in reservering

Wijzig je een reservering die via Vrbo is gekomen, bijvoorbeeld een andere vertrekdatum, accommodatie of kanaal? Dan wordt er automatisch een update gestuurd naar Vrbo. Zij zijn dus op de hoogte van de wijziging.

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.

Verder nog hulp nodig? Neem contact op Neem contact op