Handleiding: Marketing - Google Mijn Bedrijf

Handleiding

Google Mijn Bedrijf (Google Business Profile) is een gratis tool van Google waarmee bedrijven hun online aanwezigheid kunnen beheren. Bedrijven kunnen hun bedrijfsinformatie zoals openingstijden, contactgegevens, locatie, foto's en recensies toevoegen, zodat klanten hen gemakkelijk kunnen vinden via Google Zoeken en Google Maps. Het helpt bedrijven om zichtbaarder te worden in lokale zoekresultaten, interactie te hebben met klanten via beoordelingen en vragen en belangrijke inzichten te krijgen over hoe mensen hun bedrijf online vinden en ermee omgaan. Het is een essentiële tool voor lokale marketing en klantrelaties.


Basisinformatie GMB

De basisinformatie van een Google My Business (Google Mijn Bedrijf) profiel omvat essentiële gegevens over je bedrijf die klanten helpen om je gemakkelijk te vinden en contact op te nemen. Dit zijn de belangrijkste elementen:

  1. Bedrijfsnaam: De officiële naam van je bedrijf.
  2. Adres: De fysieke locatie van je bedrijf (voor lokale zoekresultaten en Google Maps).
  3. Telefoonnummer: Een nummer waarmee klanten contact kunnen opnemen.
  4. Website: De URL van je bedrijfswebsite. Hierachter zetten wij altijd een UTM-link: /?utm_source=gmb&utm_medium=click&utm_campaign=brand. In Google Analytics zien we hoeveel bezoekers via de Google My Business vermelding binnenkomen en welke conversies er vervolgens ontstaan. Dit biedt waardevolle inzichten in het gedrag van websitebezoekers.
  5. Openingstijden: De tijden waarop je bedrijf geopend is, inclusief speciale openingstijden voor feestdagen.
  6. Categorie: De hoofdactiviteit van je bedrijf, zoals "Restaurant," "Tandarts," "Hotel," enz.
  7. Beschrijving: Een korte omschrijving van je bedrijf, wat je aanbiedt en waarom klanten voor jou zouden moeten kiezen.
  8. Foto’s: Afbeeldingen van je bedrijfspand, producten, team, of diensten om de aantrekkingskracht te vergroten.
  9. Recensies: Beoordelingen van klanten die je bedrijf hebben bezocht of gebruikt, waarbij ze feedback geven over hun ervaring.
  10. Producten: Hier kun je bijvoorbeeld bij verkoopklanten het aanbod recreatiewoningen tonen in je Google My Business vermelding. In het linkermenu klik je op ‘Producten’. Als je deze optie niet ziet, is het mogelijk dat de productfunctie nog niet beschikbaar is voor jouw bedrijfsprofiel. Deze functie wordt gefaseerd uitgerold voor verschillende soorten bedrijven. Je vult de naam, prijs, beschrijving, foto’s en url naar de landingspagina in en dan sla je je product op.

Deze basisinformatie helpt klanten snel de belangrijkste gegevens over je bedrijf te vinden en bevordert je online zichtbaarheid, vooral lokaal. Hoe meer informatie je kunt invullen, hoe groter je vermelding. Dit betekent betere zichtbaarheid, wat resulteert in meer bezoekers.


Toegang verlenen/aanvragen

Voor onze klanten kunnen wij toegang aanvragen tot hun Google Business profiel via business.google.com (inloggen met je eigen account). Links in het scherm zie je het kopje Bedrijven; hier vind je alle profielen waar wij toegang tot hebben en welke nog in aanvraag zijn.



Om toegang aan te vragen, klik je op Bedrijf toevoegen. Kies voor één bedrijf toevoegen en voer bij Bedrijfsnaam in welk profiel je wilt beheren. Wanneer je op “volgende” klikt, wordt de toestemming aangevraagd en is het afwachten tot deze aan ons wordt verleend door de klant.


Vermelding optimaliseren

Wij voeren halfjaarlijks SEO analyses uit voor onze klanten, hierbij checken we ook de Google My Business vermelding en optimaliseren we deze waar nodig. Hierbij kijken we naar het volgende:

  • De link naar de website is een UTM-link.
  • De foto’s zijn up-to-date
  • De beschrijving is up-to-date
  • De openingstijden zijn toegevoegd
  • De social media profielen staan allemaal vermeld

Staan één of meerdere van deze punten niet juist? Dan kun je deze aanpassen onder het kopje Profiel bewerken.

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.