CAT Toegangspoort koppeling


CAT Toegangspoort koppeling instellen

Binnen de koppeling met CAT zijn er verschillende manieren waarop gewerkt kan worden:

  • Met geprinte, papieren kaarten;
  • Met vaste, plastic kaarten;
  • Met kentekenherkenning.

De initiële instelling van de koppeling is bij alle 3 de manieren hetzelfde.

Om de koppeling met het systeem van CAT tot stand te brengen dien je eerst gebruik te kunnen maken van de module ‘toegangscontrole’. Wanneer je organisatie deze module nog niet aan heeft staan, neem dan contact op met support.

  1. Ga naar het tabblad Toegang;
  2. Kies in het rechter submenu voor Toegangssystemen;
  3. Klik op de knop nieuw en kies voor CAT;
  4. Hier word je vervolgens gevraagd om een URL in te voeren, deze kun je bij CAT opvragen. Het URL dat je hier nodig bent is een extern IP adres gevolgd door een extern te benaderen poort. Voorbeeld: http://141.136.125.130:15071
  5. Klik op Toegangssysteem toevoegen om de gegevens op te slaan.

Vervolgens is het zaak om de verschillende kaarten aan te maken in Booking Experts zoals deze in het CAT systeem staan, denk hierbij aan zwembadkaartjes, vaste/papieren poortkaartjes of kaarten op basis van kenteken. Hiervoor laden wij de verschillende sjablonen vanuit CAT in bij punt 2b hieronder. Zo hoef je deze alleen nog maar te selecteren.


Kaarttypes aanmaken of bewerken

  1. Kies in het rechter submenu voor Kaarttypes;
  2. Klik op de knop nieuw en vul de gegevens in:
    1. Naam;
    2. Type kaart in poortsysteem, deze worden in een dropdown weergegeven;
    3. Extra tekst voor op kaart;
      1. Hier kun je kiezen om, bij kaarten die geprint dienen te worden, een extra tekst op de kaart te printen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de naam van de organisatie of het noodnummer voor het geval er calamiteiten zijn.
    4. Vink Hoort niet bij groep (gebruik voor b.v. extra auto kaart) aan indien van toepassing;
    5. Vink Schrijf pincode en accommodatie nummer op kaart (alleen voor reserveringen) indien je werkt met een pincode systeem;
    6. Pas indien gewenst de start- en eindtijd van de kaart aan.
  3. Klik op Kaarttype toevoegen om de gegevens op te slaan.

Om een kaarttype te bewerken klik je op Bewerk bij de gewenste kaart.

Na het aanmaken van de kaarten is het zaak om bij de kaarten verschillende regels aan te maken. Hiermee kun je ervoor zorgen dat voor alle accommodaties achter toegangspoort 1 de juiste kaarten worden gegenereerd.


Toegangskaart regels aanmaken, bewerken of verwijderen

  1. Kies in het rechter submenu voor Automatisch genereren;
  2. Klik op de knop Nieuwe kaartregel en vul de gegevens in:
    1. Kies het kaarttype waarvoor je de regel wilt instellen;
    2. Kies de identificatiemethode voor deze regel;
    3. Vink, indien gewenst, Zet alle kaartnummers op één kaart aan om per reservering alle kaartnummers onder 1 kaart aan te maken;
    4. Kies of de regel toegepast moet worden via kostenposten, indien dit het geval is dien je dit bij de betreffende kostenpost aan te geven;
    5. Kies of de regel toegepast moet worden op alle reserveringen en kies hoevaak deze aangemaakt moet worden:
      1. Per stuk;
      2. Per persoon, kies de gastgroepen waarvoor deze kaart aangemaakt moet worden;
      3. Per verblijf;
      4. Kies of de regel geldt voor alle types, een specifiek type of dat deze geldt voor een specifiek type groep;
    6. Klik op Kaartregel toevoegen om de gegevens op te slaan.

Om een toegangskaart regel te bewerken klik je op Bewerk bij de gewenste regel.

Om een toegangskaart regel te verwijderen klik je op Verwijder bij de gewenste regel.


Automatisch genereren op aankomstdag

Binnen de koppeling met CAT geven wij de mogelijkheid om voor een reservering automatisch toegangskaarten aan te maken. Voor het actief worden van de kaart dient de aankomstdag overeen te komen met de dag van vandaag en dient de reservering bevestigd te zijn.

Wanneer je hiervan gebruik wilt maken dien je dit in te stellen bij het toegangspoortsysteem:

  1. Ga naar het tabblad Toegang;
  2. Kies in het rechter submenu voor Toegangssystemen;
  3. Klik op het toegangssysteem om te bewerken;
  4. Selecteer Toegangskaarten automatisch genereren;
  5. Klik op Toegangssysteem bewarenom de gegevens op te slaan.

Toegangskaarten maken

Wanneer de toegangskaart middels het automatisch genereren is aangemaakt zal deze actief worden getoond bij de reservering. Deze is dan nog niet gekoppeld aan een vaste kaart indien je werkt met plastic kaarten, hiervoor dienen de gegevens van de toegangskaart in Booking Experts te worden geprint op de kaart middels de deskterminal.

  1. Ga naar de betreffende reservering;
  2. Klik op 1 kaart (of het aantal actieve kaarten);
  3. Klik in het overzicht van toegangskaarten bij de betreffende kaart(en) op het kaart ID en klik vervolgens op Print:
    1. De deskterminal geeft een seintje wanneer de kaart erop gelegd kan worden in de vorm van een pieptoon;
    2. Wanneer de kaart geschreven is zal de deksterminal stoppen met piepen.

Kentekenherkenning bij CAT

Binnen de koppeling met CAT zijn er verschillende manieren waarop gewerkt kan worden. Twee hiervan worden hierboven reeds beschreven. De ander is de mogelijkheid te werken met kentekenherkenning.

Om te werken met kentekenherkenning heb je de module Kentekenplaten nodig. Wanneer je organisatie deze module nog niet aan heeft staan, neem dan contact op met support.

Vervolgens is het zaak om de verschillende kaart typen aan te maken in Booking Experts zoals deze in het CAT systeem staan op basis van kenteken. Hoe je kaarttypes kunt aanmaken of bewerken lees je hier.

Ten slotte dien je voor de hierboven aangemaakte kaart typen de juiste regels in te stellen. Hoe je kaartregels kunt aanmaken of bewerken lees je hier.


Automatische incheck bij kentekenregistratie

Binnen de koppeling met CAT geven wij de mogelijkheid om de reservering direct in te checken bij kentekenregistratie. Hiervoor dient de aankomstdag overeen te komen met de dag van vandaag en dient de reservering volledig betaald te zijn. Hierdoor heb je niet de kans dat een niet volledig betaalde reservering ingecheckt wordt en op je park aanwezig is.

Wanneer je hiervan gebruik wilt maken dien je dit in te stellen bij het toegangspoortsysteem:

  1. Ga naar het tabblad Toegang;
  2. Kies in het rechter submenu voor Toegangssystemen;
  3. Klik op de toegangspoort om te bewerken;
  4. Selecteer Toegangskaarten automatisch genereren en direct inchecken na kentekenscan;
  5. Klik op Toegangssysteem bewaren om de gegevens op te slaan.

Nieuwe kaart koppelen aan een reservering

Het kan soms voorkomen dat je een extra kaart aan een reservering wilt toevoegen omdat de gast bijvoorbeeld een logé krijgt voor enkele nachten. De logé mag in overleg met de organisatie ook met de auto het park op. Deze gegevens wil je in Booking Experts verwerken bij de specifieke reservering, voor het geval de kaart verloren gaat of niet meer goed werkt.

  1. Ga naar de betreffende reservering;
  2. Klik bij de toegangskaarten op:
    1. Geen kaarten wanneer er nog geen kaarten zijn gegenereerd voor de reservering;
    2. 1 kaart (of het aantal actieve kaarten) wanneer er al wel kaarten zijn gegenereerd;
  3. Kies voor Toegangskaarten maken;

  1. Kies het type kaart;
  2. Kies de identificatiemethode;
  3. Kies voor 1 van de twee mogelijkheden:
    1. Verzin nieuwe kaartnummers voor mij gebruik je in het geval je met geprinte kaarten werkt en het systeem dus een kaartnummer mag genereren. Geef hier het aantal kaarten op welke je wilt aanmaken;
    2. Ik wil kaartnummers ingeven gebruik je in het geval je vaste kaarten gebruikt welke je middels een scanner inleest. Klik met de muis in het invoerveld en scan de (verschillende) kaart(en) welke je wilt aanmaken;
  4. Vink Zet alle kaartnummers op één kaart aan om alle kaartnummers samen te voegen;
  5. Vul de geldigheidsduur van de kaart in;
  6. Klik op Toegangskaarten toevoegen om de gegevens op te slaan.

Bestaande kaart koppelen aan een reservering

Bij een overstap kan het zijn dat bepaalde kaarten al zijn toegewezen aan een reservering welke in Booking Experts is geïmporteerd. Deze gegevens wil je in Booking Experts verwerken bij de specifieke reservering, voor het geval de kaart verloren gaat of niet meer goed werkt.

  1. Ga naar de betreffende reservering;
  2. Klik bij de toegangskaarten op:
    1. Geen kaarten wanneer er nog geen kaarten zijn gegenereerd;
    2. 1 kaart (of het aantal actieve kaarten) wanneer er al wel kaarten zijn gegenereerd.
  3. Kies voor CAT #xxx;
  4. Kies voor Toegangskaarten importeren;
  5. Voer het kaartnummer in;
  6. Vink Externe kaartgegevens updaten aan, indien je wenst de gegevens op de kaart in CAT te updaten;
  7. Klik op Toegangskaart toevoegen om de gegevens op te slaan.

Nieuwe kaart koppelen aan een eigenaar

Bij het werken met eigenaren met toegang op het park wil je dat zij onbezorgd op en af kunnen rijden of gebruik kunnen maken van het zwembad. Deze gegevens wil je in Booking Experts verwerken bij de specifieke eigenaar, voor het geval de kaart verloren gaat of niet meer goed werkt.

  1. Ga naar de betreffende eigenaar;
  2. Klik bij de toegangskaarten op:
    1. Geen kaarten wanneer er nog geen kaarten zijn gegenereerd voor de reservering;
    2. 1 kaart (of het aantal actieve kaarten) wanneer er al wel kaarten zijn gegenereerd;
  3. Kies voor CAT #xxx;
  4. Kies Toegangskaarten maken;
  5. Kies het type kaart;
  6. Kies de identificatiemethode;
  7. Kies voor 1 van de twee mogelijkheden:
    1. Verzin nieuwe kaartnummers voor mij gebruik je in het geval je met geprinte kaarten werkt en het systeem dus een kaartnummer mag genereren. Geef hier het aantal kaarten op welke je wilt aanmaken;
    2. Ik wil kaartnummers ingeven gebruik je in het geval je vaste kaarten gebruikt welke je middels een scanner inleest. Klik met de muis in het invoerveld en scan de (verschillende) kaart(en) welke je wilt aanmaken;
  8. Vul de geldigheidsduur van de kaart in;
  9. Klik op Toegangskaarten toevoegen om de gegevens op te slaan.

Bestaande kaart koppelen aan een eigenaar

Bij een overstap kan het zijn dat bepaalde kaarten al zijn toegewezen aan een eigenaar welke in Booking Experts is geïmporteerd. Deze gegevens wil je in Booking Experts verwerken bij de specifieke eigenaar, voor het geval de kaart verloren gaat of niet meer goed werkt.

  1. Ga naar de betreffende eigenaar;
  2. Klik bij de toegangskaarten op:
    1. Geen kaarten wanneer er nog geen kaarten zijn gegenereerd;
    2. 1 kaart (of het aantal actieve kaarten) wanneer er al wel kaarten zijn gegenereerd.
  3. Kies voor CAT #xxx;
  4. Kies voor Toegangskaarten importeren;
  5. Voer het kaartnummer in;
  6. Vink Externe kaartgegevens updaten aan, indien je wenst de gegevens op de kaart in CAT te updaten;
  7. Klik op Toegangskaart toevoegen om de gegevens op te slaan.

Toegangspoort open zetten

Bij calamiteiten of bij een storing kun je als organisatie er voor kiezen om de slagboom omhoog te zetten zodat iedereen in en uit kan rijden.

Om autoriteiten binnen te laten zonder hiervoor kaarten aan te maken kun je de poort openen:

  1. Ga naar het tabblad Toegang;
  2. Kies in het rechter submenu voor Toegangssystemen;
  3. Klik op de toegangspoort en vervolgens op Open poort;
  4. De slagboom is geopend.

Toegangssysteem resetten

Bij calamiteiten of bij een storing kun je als organisatie er voor kiezen om de slagboom omhoog te zetten zodat iedereen uit kan rijden. Hierdoor kan het zijn dat gasten zijn uitgereden zonder dat dit geregistreerd is. Dit kan leiden tot problemen wanneer zij weer willen oprijden. Dit omdat hun kaart nog als 'ingereden' geregistreerd staat bij de slagboom.

Om alle registraties te kunnen wissen wil je de slagboom resetten:

  1. Ga naar het tabblad Toegang;
  2. Kies in het rechter submenu voor Toegangssystemen;
  3. Klik op de toegangspoorten vervolgens op Reset toegangscontrole;
  4. De slagboom is gereset.

Je kunt het toegangssysteem veilig resetten in Booking Experts. De gegevens blijven bewaard, waardoor gasten gewoon op- en af kunnen rijden.


Printers synchroniseren

Bij het gebruik van vaste kaarten, in de vorm van bijvoorbeeld een pas of polsband, dan dien je deze middels een deskterminal (printer) te koppelen aan de gegevens in Booking Experts.

De printers van CAT kun je synchroniseren met Booking Experts, hiermee staan alle instellingen direct goed. Om de printers te synchroniseren met Booking Experts dien je de volgende stappen te doorlopen:

  1. Ga naar het tabblad Toegang;
  2. Ga in het rechter submenu naar Toegangssystemen;
  3. Klik op de actieve toegangspoort van de CAT koppeling;
  4. Klik op Printers synchroniseren om de printers in te laden in Booking Experts.
Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.

Verder nog hulp nodig? Neem contact op Neem contact op