Kortingen

🇬🇧 English translation

Een kortingsactie valt altijd onder een kortingscampagne. Als er nog geen geschikte kortingscampagne is, dan dien je deze eerst moeten aanmaken.

Voorbeeld: Je maakt één lastminute kortingscampagne aan. Daaronder hang je verschillende kortingsacties: boek je één maand van te voren, dan krijg je 10% korting. Boek je 2 weken van te voren, dan krijg je 20% korting. Boek je één week van te voren, dan krijg je 35% korting. Je wilt dit niet 3x tonen op de website, maar één keer: het is namelijk allemaal een lastminute korting. Booking Experts berekent automatisch de juiste korting voor de gast. 

1. 📹 - Inleiding over kortingen
2. Kortingscampagne maken
3. Kortingscampagne bewerken
4. Kortingscampagne verwijderen
5. Kortingsactie maken - Ingewikkelde prijslijst
6. Kortingsactie maken - Eenvoudige prijslijst
7. Kortingsactie bewerken
8. Kortingsactie verwijderen
9. Korting op basis van leeftijd
10. Berekening van kortingen
11. Volgorde van kortingscampagnes op de website
12. FAQ - Veelgestelde vragen


📹 - Inleiding over kortingen


Kortingscampagne maken

Wanneer je een kortingsactie wil maken, zul je eerst een kortingscampagne moeten starten. Aan de kortingscampagne hang je vervolgens één of meerdere kortingsacties. Hierdoor kun je bijvoorbeeld een kortingsactie uit het verleden herhalen en koppelen aan deze kortingscampagne of je hebt twee verschillende acties maar je voert dit onder één kortingscampagne.

1. Ga naar het tabblad Inrichting;
2. Kies in het rechter submenu voor Kortingscampagnes;
3. Kies vervolgens op Nieuw;

4. Vul de naam van de kortingscampagne in.

Tip: Door op het vlaggetje te klikken kun je de naam van de kortingscampagne ook in het Duits en Engels invullen;

5. Om de actie extra uit te lichten op je website kun je een afbeelding toevoegen aan de kortingscampagne;
6. Kies voor Promoot wanneer je de kortingsactie wilt promoten in een banner op de site.

Let op: Dit kan pas wanneer er een kortingsactie is gekoppeld aan deze kortingscampagne. Wanneer je dit niet aanvinkt wil het niet zeggen dat de korting niet berekend wordt. Wanneer de korting berekend wordt, bepaal je bij het aanmaken van de actie en niet bij de campagne;

7. Kies voor Globaal indien deze kortingscampagne ook op andere parken van toepassing is. De kortingscampagne wordt automatisch aangemaakt bij alle parken, hier hoef je dan alleen nog een kortingsactie aan te koppelen. Voordeel is dat op de organisatie website slechts éénmaal de kortingscampagne zichtbaar is;
8. Kies voor Kortingscampagne toevoegen.

9. Nu kun je starten met het aanmaken van een kortingsactie en deze koppelen aan je campagne.


Kortingscampagne bewerken

1. Ga naar het tabblad Inrichting;
2. Kies in het rechter submenu voor Kortingscampagnes;
3. Kies bij de gewenste campagne door de naam de klikken;


Kortingscampagne verwijderen

1. Ga naar het tabblad Inrichting;
2. Kies in het rechter submenu voor Kortingscampagnes;
3. Kies de gewenste campagne door de op de naam te klikken;
4. Verwijder de campagne door op verwijder te klikken.


Kortingsactie maken - Ingewikkelde prijslijst

1. Ga naar het tabblad Inrichting;
2. Kies vervolgens in het rechter submenu voor Kortingsacties;
3. Kies voor Nieuw;
4. Kies voor Ingewikkelde prijzen;
5. Kies de campagne waarbij de korting hoort;
6. Selecteer welke korting je wilt hanteren. Dit kan zijn een percentage op het huurbedrag of een vast bedrag;
7. Geef het percentage of het bedrag op van de korting;
8. Geef indien van toepassing een minimaal en/of een maximaal aantal nachten op dat geboekt moet worden;
9. Indien van toepassing kun je deze korting als vroegboek of lastminute korting aanmaken;
10. Wanneer de korting niet meegenomen moet worden in de afrekening met de eigenaar dan kun je dit vinkje uitzetten. Standaard wordt een korting gerekend als huur en wordt deze van de huur in mindering gebracht bij het verrekenen van de reservering met de eigenaar;
11. Vul een couponcode in wanneer de korting alleen met gebruik van deze code toegepast mag worden;

12. Kies de periode groep waarbinnen de reservering geplaatst moet worden;
13. Selecteer vervolgens de periode groep waarbinnen de reservering moet vallen, bijvoorbeeld bij een reservering in augustus ontvang je korting op een verblijf in het naseizoen;

14. Vervolgens kun je aangeven waarop de actie van toepassing is. Je kunt kiezen voor:

  • De samenstelling van de gastengroep;
  • Alle accommodaties of slechts een specifieke accommodatie of een bepaalde accommodatiegroep;
  • Of deze te boeken is via de eigen site en/of backoffice;
  • Of deze te boeken is voor alle externe kanalen of een geselecteerde touroperator;
  • Een combinatie van het bovenstaande is natuurlijk ook mogelijk;
  • 15. Klik op Kortingsactie toevoegen om de actie te activeren.

    Kortingsactie maken - Eenvoudige prijslijst

    1. Ga naar het tabblad Inrichting;
    2. Kies vervolgens in het rechter submenu voor Kortingsacties;
    3. Kies voor Nieuw;
    4. Selecteer korting voor de eenvoudige prijslijst;

    5. Selecteer de campagne waar deze actie aan gekoppeld moet worden;
    7. Geef het percentage korting dat je geeft op de enkele nachtprijs;
    8. Indien van toepassing kun je vervolgens aangeven of het een vroegboek of lastminute korting is;
    9. Geef de periode aan waarbinnen geboekt moet worden en de periode waarin de reservering moet plaatsvinden om voor de korting in aanmerking te komen;
    10. Geef, indien gewenst, aan wat de samenstelling van het gastgezelschap moet zijn;
    11. Geef aan op welke woningtype of groep deze korting van toepassing is;
    12. Vink via touroperator aan om deze korting te communiceren met touroperators die gebruik maken van de eenvoudige prijslijst;
    13. Klik ten slotte op Kortingsactie toevoegen om de actie aan te maken.


    Kortingsactie bewerken

    Een kortingsactie kun je bewerken wanneer je bijvoorbeeld de voorwaarden voor de actie wilt aanpassen. Denk hierbij aan het aanpassen van de periodegroep, het kortingspercentage of de types waarvoor het geldt.

    1. Ga naar het tabblad Inrichting;
    2. Kies in het rechter submenu voor Acties;
    3. Wanneer je een lopende kortingsactie wilt aanpassen kun je door gebruik te maken van de filters de kortingsactie vinden;
    4. Klik op het ID nummer van de actie die je wilt bewerken.


    Kortingsactie verwijderen

    Je kunt een kortingsactie ook verwijderen indien deze bijvoorbeeld ten onrechte is aangemaakt.
    1. Ga naar het tabblad Inrichting;
    2. Kies in het rechter submenu voor Acties;
    3. Wanneer je een lopende kortingsactie wilt verwijderen kun je door gebruik te maken van de filters de kortingsactie vinden;
    4. Klik op het ID nummer van de actie die je wilt verwijderen;
    5. Verwijder de actie door op Verwijder te klikken.


    Korting op basis van leeftijd

    Het is mogelijk om korting te geven op basis van leeftijdsgroepen. Hiermee kun je specifieke korting geven op een verblijf van bijvoorbeeld gezinnen met huisdieren waarbij het gezelschap moet bestaan uit de volgende groep gasten:
    - Minimaal 1 senior of volwassene;
    - Minimaal 1 jongere, kind of baby;
    - Minimaal 1 huisdier.

    Uiteraard is het mogelijk om leeftijdsgroep combinaties te maken. Voorbeeld van de inrichting van leeftijdskorting:


    Berekening van kortingen

    Op een reservering wordt maximaal één kortingsactie toegepast, namelijk de kortingsactie welke de klant de meeste korting geeft. Bij de berekening wordt gekeken naar kortingsacties die van toepassing zijn op:

  • Het te reserveren accommodatietype;
  • Het kanaal;
  • De data waarop gereserveerd wordt en de periode waarin de reservering valt.
  • De korting wordt berekend als de aankomstdatum van de reservering in de periode van de kortingsactie valt. De reservering die gemaakt wordt dient overeen te komen met het minimum aantal nachten die in de kortingsactie staat ingesteld. Het minimum aantal nachten dient namelijk in de kortingsperiode te vallen.

    Voorbeeld:
    Een actie die wordt toegepast op de periode van 1 februari tot 28 februari met een minimum aantal nachten van 10, wordt niet toegepast op een reservering van 25 januari tot 7 februari. In dit geval is de reservering lang genoeg, maar het deel dat binnen deze kortingsactie valt is minder dan de vereiste 10 nachten.

    Een actie die wordt toegepast op periodes van 1 februari tot 28 februari met een maximum aantal nachten van 7 wordt toegepast op een reservering van 1 februari tot 28 februari. Hierbij zal de korting slechts over één week van de reservering gelden. Over de rest van de reservering zal het volledige tarief gerekend worden.

    Er zijn twee uitzonderingen indien het maximum aantal nachten gebruikt is.

    De samenstelling van een periode zal niet veranderd worden door kortingsacties, zelfs als een andere samenstelling in combinatie met een specifieke kortingsactie een goedkopere prijs voor de klant oplevert.

    Voorbeeld:
    Er is een korting gedefinieerd met een minimum en maximum aantal nachten van 4 en een kortingspercentage van 90%. De weekprijs is € 100,- en de nacht prijs is € 15,-. Wanneer een week geboekt wordt, wordt deze korting in zijn geheel niet meegerekend terwijl het voor de gast gunstiger zou zijn om 4 nachten met korting (is € 10,-) plus 3 losse nachten (€ 10,- + (3 x € 15,-) = € 55,-) te reserveren.

    Booking Experts past een kortingsactie toe zodra een datum binnen de periode valt, ook als het voor de klant goedkoper is om de korting aan het eind toe te passen. Voorbeeld: Er is een korting gedefinieerd met een maximum aantal nachten van 7 en een kortingspercentage van 50%. De weekprijs van 1 t/m 14 januari is € 100,-, de weekprijs van 15 t/m 31 januari is € 200,-. Wanneer er gereserveerd wordt van 7 t/m 21 januari wordt 50% korting toegepast op de eerste week. Het totaalbedrag zal dus zijn (€ 50,- + € 200,- = € 250,-). Dit ondanks dat het voor de klant goedkoper zou zijn als de korting wordt toegepast op de tweede week (€ 100,- + € 100,- = € 200,-).


    Volgorde van kortingscampagnes op de website

    Binnen de kortingscampagnes kun je een sortering aangeven op park niveau. Dit is handig, zodat je de veel geboekte kortingen hoog in de weergave kunt zetten of omdat je op die manier kortingen per jaar kunt sorteren. Dit kan per accommodatiesoort, maar ook in zijn totaal.

    1. Ga naar het tabblad Inrichting;
    2. Kies in het rechter submenu voor Kortingscampagnes;
    3. Standaard staat hier geen accommodatiesoort gekozen;
    4. Pas de volgorde aan;
    5. De kortingscampagnes zullen in de zoek & boek ook zo naar voren komen.


    FAQ - Veelgestelde vragen

    Hieronder vind je antwoord op de veelgestelde vragen over kortingen.

    • Worden kortingen bij elkaar opgeteld?

    Als er in de reserveringsperiode twee kortingen gelden, wordt door het systeem bij de berekening van de korting gekozen voor de meest voordelige korting voor de bezoeker. Een korting wordt niet gestapeld, tenzij je hier middels een couponcode specifiek voor kiest.

    • Ik kan een campagne niet promoten, hoe kan dat?

    Bij het aanmaken van de kortingscampagne kun je het vinkje 'Promoot' niet direct aan zetten en opslaan. Je krijgt deze melding omdat er nog geen kortingsactie aan de kortingscampagne is gekoppeld. 

    Je zult eerst het vinkje uit moeten zetten en de campagne op moeten slaan. Vervolgens maak je een kortingsactie die je koppelt aan de kortingscampagne. Wanneer je dit hebt gedaan kun je weer terug gaan naar de kortingscampagne en het vinkje 'Promoot' aanvinken. Wanneer bovenstaande stappen doorlopen zijn, is het wel mogelijk om te promoten. 

    • Wat betekent: 'Als je reserveert in de periode'?

    In deze periode geef je aan wanneer de bezoeker van de website de actie kan boeken. Dit is niet wanneer de actie geldig is, maar wanneer de bezoeker de actie te zien krijgt zodat hij deze kan reserveren.

    Bijvoorbeeld: 'Als je reserveert in de periode' 1 januari 2018 t/m 30 maart 2018, is de kortingsactie van 1 januari 2018 t/m 30 maart 2018 te boeken op de website. 

    • Wat betekent: 'Krijg je korting op overnachtingen die beginnen in de periode'?

    Hier geef je de periode aan waarin de actie geldig is, dus wanneer het verblijf plaatsvindt. 

    Bijvoorbeeld: 'Krijg je korting op overnachtingen die beginnen in de periode' 1 april 2018 t/m 30 juni 2018, dan krijgen bezoekers die deze korting krijgen op de website korting als hun verblijf tussen 1 april 2018 t/m 30 juni 2018 is. 

    • Kan ik meerdere vroegboek of last minutes kortingsacties aanmaken waarbij de meest voordelige optie geselecteerd wordt?

    Ja, dat kan. Het systeem zal zelf bekijken welke kortingsactie van toepassing is bij het aantal dagen. Je een stelt in dat er een X aantal dagen voor het verblijf gereserveerd moet worden. De kortingsactie die van toepassing is, zal geselecteerd zal worden en hierdoor heb je nooit overlap.

    Bijvoorbeeld: bij 7 dagen voor aankomst krijg je 20% korting, bij 3 dagen voor aankomst krijg je 40% korting en 1 dag voor aankomst krijg je 50% korting. Als je 2 dagen voor aankomst boekt, krijg je 40% korting want je voldoet niet aan de eis voor 50% (1 dag voor aankomst). 

    • Hoe maak ik een 14 nachten boeken is 12 nachten betalen actie voor onze camping?

    Je kunt hiervoor een kortingsactie aanmaken met de type korting 'vast bedrag' waarbij de korting de prijs is van 2 nachten. Daarnaast geef je aan dat de korting alleen van toepassing is bij een reservering van 14 dagen. 

    Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.