Salto Toegangscontole koppeling

In dit support artikel lees je hoe je een koppeling voor de toegang kan maken middels een Salto Toegangscontrole koppeling.

Instellingen binnen Salto

Om de koppeling op te zetten dien je binnen Salto je basis gegevens in te stellen.

In de ProAcess Space:

  1. Ga naar General options en kies hier PMS;
  2. Vink Industry Standard aan;
  3. Zet channel op TCP/IP;
  4. Selecteer Industry Standard regel en klik op Modify;
  5. Zet het poortnummer op 8090;
  6. Open ProAccess Space Configurator en restart de service.

Daarnaast dienen er bij de Windows Firewall nog aanpassingen gedaan te worden:

  1. Open Windows Defender firewall instellingen;
  2. Voeg een nieuwe regel toe;
  3. Open poort 8090.

Koppeling opzetten met Salto

Binnen de koppeling met het Salto systeem is er één manier waarop gewerkt kan worden, namelijk met vaste plastic kaarten.

Om de koppeling met het systeem van Salto tot stand te brengen dien je eerst gebruik te kunnen maken van de module ‘toegangscontrole’. Wanneer je organisatie deze module nog niet aan heeft staan, neem dan contact op met support.

  1. Ga naar het tabblad Toegang;
  2. Kies in het rechter submenu voor Toegangssystemen;
  3. Klik op de knop nieuw en kies voor Salto;
  4. Hier word je vervolgens gevraagd om een URL in te voeren, deze kun je bij Salto instellen. Het URL dat je hier nodig bent is een extern IP adres gevolgd door een extern te benaderen poort. Voorbeeld: 141.136.125.130:8090
  5. Klik op Toegangssysteem toevoegen om de gegevens op te slaan.

Vervolgens is het zaak om de verschillende kaarten aan te maken in Booking Experts zoals deze in het Salto systeem staan.


Autorisatie Mapping (optioneel)

Binnen het Salto systeem heb je de mogelijkheid om 62 verschillende autorisaties in te stellen. Deze hebben hun eigen nummer van 1 tot en met 62. Daar je niet alle codes wilt onthouden bieden we bij de Autorisatie Mapping de mogelijkheid om aan een specifieke code een naam te koppelen. Hiermee kun je het voor jezelf en de andere gebruikers inzichtelijk maken om welke autorisatie het gaat.

Voorbeeld: Autorisatie 23 is voor toegang tot de sauna en het zwembad. Je kan dit nummer dan de naam Sauna & Zwembad meegeven.

Deze autorisatie komt vervolgens terug bij het aanmaken van de kaarttypes.


Deur- of kamernaam instellen bij de accommodatie

Binnen Salto kan het zijn dat je accommodatie nummer van Booking Experts niet overeenkomt met het nummer dat hiervoor gebruikt wordt binnen Salto. Hiervoor kun je bij de betreffende accommodatie instellen welk nummer correspondeert met deze accommodatie.

  1. Ga hiervoor naar de betreffende accommodatie;
  2. Klik op Bewerk;
  3. Voer de Deur- of kamernaam in;
  4. Klik op Accommodatie bewaren om de gegevens op te slaan.


Kaarttypes aanmaken of bewerken

  1. Kies in het rechter submenu voor Kaarttypes;
  2. Klik op de knop nieuw en vul de gegevens in:
    a. Naam (deze kun je zelf verzinnen);
    b. Printernaam, deze is reeds in Salto aangemaakt en dient overeen te komen;
    c. Kies voor welke autorisaties de kaart geldt en vink deze aan (optioneel);
    d. Kies voor welke autorisaties de kaart specifiek niet geldt en vink deze aan (optioneel);
    e. Extra tekst voor op kaart;
    i. Hier kun je drie regels invoeren, indien je in Salto hebt aangegeven gebruik te maken van de 'tracks' welke gebruikt worden voor de autorisatie;
  3. ii. Hier kun je kiezen om, bij kaarten die geprint dienen te worden, een extra tekst op de kaart te printen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de naam van de organisatie of het noodnummer voor het geval er calamiteiten zijn. Deze informatie kan vervolgens getoond worden op een display (indien van toepassing bij de sloten);
  4. Klik op Kaarttype toevoegen om de gegevens op te slaan.

Om een kaarttype te bewerken klik je op Bewerk bij de gewenste kaart.

Na het aanmaken van de kaarten is het zaak om bij de kaarten verschillende regels aan te maken. Hiermee kun je ervoor zorgen dat voor alle accommodaties achter toegangspoort 1 de juiste kaarten worden gegenereerd.


Toegangskaart regels aanmaken, bewerken of verwijderen

  1. Kies in het rechter submenu voor Automatisch genereren;
  2. Klik op de knop Nieuwe kaartregel en vul de gegevens in:
    a. Kies het kaarttype waarvoor je de regel wilt instellen;
    b. Kies de identificatiemethode voor deze regel;
    c. Kies voor het vinkje Zet alle kaartnummers op één kaart waardoor mogelijk gemaakt wordt dat alle kaartregels op 1 kaartnummer wordt gezet. Hierdoor wordt het proces van printen makkelijker, omdat standaard kopieën worden gemaakt;
    d. Kies of de regel toegepast moet worden via kostenposten, indien dit het geval is dien je dit bij de betreffende kostenpost aan te geven;
    e. Kies of de regel toegepast moet worden op alle reserveringen en kies hoevaak deze aangemaakt moet worden:
    i. Per stuk;
    ii. Per persoon, kies de gastgroepen waarvoor deze kaart aangemaakt moet worden;
    iii.Per verblijf;
    iv. Kies of de regel geldt voor alle types, een specifieke type of dat deze geldt voor een specifiek type groep;
    f. Klik op Kaartregel toevoegen om de gegevens op te slaan.

Om een toegangskaart regel te bewerken klik je op Bewerk bij de gewenste regel.

Om een toegangskaart regel te verwijderen klik je op Verwijder bij de gewenste regel.


Automatisch genereren

Binnen de koppeling met Salto geven wij de mogelijkheid om voor een reservering automatisch toegangskaarten aan te maken. Hiervoor dient de reservering bevestigd en volledig betaald te zijn.

Wanneer je hiervan gebruik wilt maken dien je dit in te stellen bij het toegangspoortsysteem:

  1. Ga naar het tabblad Toegang;
  2. Kies in het rechter submenu voor Toegangssystemen;
  3. Klik op de toegangspoort om te bewerken;
  4. Selecteer Toegangskaarten automatisch genereren;
  5. Klik op Toegangssysteem bewaren om de gegevens op te slaan.

Toegangskaart aanmaken

Wanneer de toegangskaart middels het automatisch genereren is aangemaakt zal deze actief worden getoond bij de reservering. Deze is dan nog niet gekoppeld aan een kaart. Hiervoor dienen de gegevens van de toegangskaart in Booking Experts te worden geprint op de kaart middels de deskterminal.

  1. Ga naar de betreffende reservering;
  2. Klik op 1 kaart (of het aantal actieve kaarten);
  3. Klik in het overzicht van toegangskaarten bij de betreffende kaart(en) op het kaart ID en klik vervolgens op Print:
    a. De deskterminal geeft een seintje wanneer de kaart erop gelegd kan worden in de vorm van een pieptoon;
    b. Wanneer de kaart geschreven is zal de deksterminal stoppen met piepen.

Kaarten uitlezen

Binnen de koppeling met Salto is het mogelijk om de kaarten uit te lezen binnen Booking Experts.

  1. Kies in het rechter submenu voor Toegang;
  2. Klik op Kaart Uitlezen;
  3. De deskterminal zal gaan piepen waarna je hier de betreffende kaart op kan leggen;
  4. Het systeem toont de gegevens op de kaart waarbij er een suggestie wordt gegeven voor de betreffende kaart binnen Booking Experts;
  5. Indien het een lege kaart betreft zul je hier geen gegevens terugkrijgen.

Toegangskaart kopiëren

Het is mogelijk om een reeds gemaakte kaart te kopiëren, dit kan gebruikt worden om meerdere kaarten in 1 keer aan te maken met dezelfde gegevens.

  1. Ga hiervoor naar de betreffende toegangskaart;
  2. Klik op het kaart ID en klik vervolgens op Kopiëren;
  3. Vul in hoeveel kaarten die je wilt aanmaken;
  4. De deskterminal geeft een seintje wanneer de kaart erop gelegd kan worden in de vorm van een pieptoon;
  5. Wanneer het opgegeven aantal kaarten geschreven zijn houdt ook de deskterminal op te piepen;
  6. Op de gekopieerde kaarten wordt getoond hoeveelste kopie dit is.

Let op! Wanneer je een reeds actieve en geldige kaart kopieert wordt bij de begindatum aangegeven dat er geen waarde is daar dit niet overgenomen wordt door de deskterminal.

Ook is het mogelijk om meerdere kaarten in één keer te kopiëren. Hiervoor kan je het volgende doen:

  1. Ga naar tabblad Toegang;
  2. Klik op het subtabblad Toegangskaarten;
  3. Vink de kaart aan die je wil kopiëren;
  4. Kies een printer waar je de kaart mee wil printen;
  5. Klik op Print;
  6. Nu krijg je een popup waarin gevraagd wordt hoeveel kaarten gekopieerd moeten worden.
  7. De deskterminal geeft een seintje wanneer de kaart erop gelegd kan worden in de vorm van een pieptoon;
  8. Wanneer het opgegeven aantal kaarten geschreven zijn houdt ook de deskterminal op te piepen;
  9. Op de gekopieerde kaarten wordt getoond hoeveelste kopie dit is.


Hergebruik kaarten

Gebruikte kaarten worden nadat zij niet meer geldig zijn niet automatisch leeg gehaald. Oude kaarten kunnen echter gewoon, zonder extra handeling worden hergebruikt.

Bij het inlezen van een oude kaart zullen de gegevens hier dus nog wel op staan.

Let op! Het verwijderen van een kaart in Booking Experts kan door te klikken op het kaart ID en dan vervolgens op Verwijderen. Dit zal resulteren in een geschreven kaart waaruit de accommodatie verwijderd is.


Nieuwe kaart koppelen aan een reservering

Het kan soms voorkomen dat je een extra kaart aan een reservering wilt toevoegen omdat de gast bijvoorbeeld een logé krijgt voor enkele nachten. Deze gegevens wil je in Booking Experts verwerken bij de specifieke reservering, voor het geval de kaart verloren gaat of niet meer goed werkt.

  1. Ga naar de betreffende reservering;
  2. Klik bij de toegangskaarten op:
    a. Geen kaarten wanneer er nog geen kaarten zijn gegenereerd voor de reservering;
    b. 1 kaart (of het aantal actieve kaarten) wanneer er al wel kaarten zijn gegenereerd;
  3. Kies voor Salto #xxx;

Nieuwe kaart koppelen aan een eigenaar

Bij het werken met eigenaren met toegang op tot het park wil je dat zij onbezorgd op en af kunnen rijden of gebruik kunnen maken van het zwembad. Deze gegevens wil je in Booking Experts verwerken bij de specifieke eigenaar, voor het geval de kaart verloren gaat of niet meer goed werkt.

  1. Ga naar de betreffende eigenaar;
  2. Klik bij de toegangskaarten op:
    a. Geen kaarten wanneer er nog geen kaarten zijn gegenereerd voor de reservering;
    b. 1 kaart (of het aantal actieve kaarten) wanneer er al wel kaarten zijn gegenereerd;
  3. Kies voor Salto #xxx;
  4. Kies Toegangskaarten maken;
  5. Kies het type kaart;
  6. Kies de identificatiemethode;
  7. Kies voor Verzin nieuwe kaartnummers voor mij gebruik je in het geval je met geprinte kaarten werkt en het systeem dus een kaartnummer mag genereren, geef hier het aantal kaarten op welke je wilt aanmaken;
  8. Vul de geldigheidsduur van de kaart in;
  9. Klik op Toegangskaarten toevoegen om de gegevens op te slaan;
  10. Klik in het overzicht van toegangskaarten bij de betreffende kaart(en) op het kaart ID en klik vervolgens op Print:
    a. De deskterminal geeft een seintje wanneer de kaart erop gelegd kan worden in de vorm van een pieptoon;
    b. Wanneer de kaart geschreven is zal de deksterminal stoppen met piepen.

Printers

Binnen de koppeling met Salto kun je ook printers toevoegen. 

1. Ga naar het tabblad Toegang;
2. Kies in het rechtermenu voor Printers;
3. Klik op + Nieuw;
4. Geef een interne naam naar wens op;
5. Voer de externe printernaam of -nummer in.

Let op: De externe printernaam of -nummer moet volledig overeen komen met de ingestelde naam bij Salto. 


Toegang via een app

Salto werkt ook met een mobiele sleutel functionaliteit. Hiermee kunnen gasten, vanuit een app, hun woning openen. 

Hoe werkt dit?
1. De gast installeert de JustIN Mobile app;
2.  De gast opent de JustIN Mobile app en registreert zich door zijn nummer in te vullen en een code op te vragen. Dit moet gebeuren voordat de kaart opgestuurd wordt vanuit Booking Experts, maar dat kan in principe dus al maanden van tevoren zijn.

3. Vervolgens versturen jullie vanuit de backoffice de kaart naar de telefoon. Dat doe je door een kaart te openen. Daar klik je op Verstuur naar telefoon;

4. De registratie verschijnt dan automatisch in de app van de gast; 

Let op: Als een gast zich niet geregistreerd heeft in de app, dan krijg je een foutmelding terug. Bijvoorbeeld: EG|+31647777136|Mobile registration not found.

De volgende stap zal zijn dat het versturen naar de app automatisch gaat. Zodra dit mogelijk is, zullen wij dat natuurlijk met jullie delen. 


Technisch support

Mochten er bepaalde technische vragen zijn omtrent de verwerking van gegevens kan er altijd contact opgenomen worden met de technische support afdeling van Salto op:

00 31 20 635 31 00

Techsupport.nl@saltosystems.com

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.

Verder nog hulp nodig? Neem contact op Neem contact op