Optie

Een reservering kun je omzetten in een optie zodat je de bezoeker de mogelijkheid geeft nog even na te denken over het wel of niet plaatsen van de reservering. Een optie kun je maken indien:

- de reservering geen touroperatorreservering is;
- de reservering een aankomst heeft over tenminste 1 dag.

Optie maken

Je kunt een reservering als optie bevestigen naar de bezoeker. De klant krijgt dan een x-aantal dagen de tijd om de reservering te bevestigen door de factuur te betalen. De reservering kan ook via de backoffice bevestigd worden.

1. Maak een reservering zonder dat je deze bevestigd naar de gast;
2. Kies in het menu voor Bewerk;
3. Klik vervolgens op Optie.

Optie maken

4. Kies het aantal nachten dat de optie open mag blijven staan. 
5. Kies vervolgens voor Maak Optie.

Termijn optie

6. Bevestig de optie zoals bij een reservering via e-mail of post. De bezoeker ontvangt een bericht met betaallink. Wanneer de betaling wordt gedaan wordt de reservering bevestigd. Reageert de bezoeker niet dan ontvangt deze 1 dag voor afloop van de termijn een reminder en ontvangt het park ter reminder een mail. Word er verder geen actie ondernomen dan wordt de reservering automatisch geannuleerd.

Optie versturen

Optie verlengen

Een optie die afloopt kun je nog voor een bepaalde termijn verlengen.

1. Ga naar het tabblad Reserveringen;
2. Kies voor het tab Opties;
3. Selecteer de optie die je wilt verlengen;

Optie zoeken

4. Kies voor Bewerk -> Optie
5. Selecteer opnieuw de termijn waarmee je de optie wenst te verlengen.
6. Bevestig de optie opnieuw naar de bezoeker.

optie verlengen
Optie verlengen
versturen optie

Optie omzetten naar reservering via de backoffice

Wanneer een optie verstuurd wordt naar de gast dan heeft deze de mogelijkheid om via een betaallink de optie om te zetten naar een reservering. Je kunt deze reservering ook handmatig via de backoffice omzetten naar een reservering.

1. Ga naar het tabblad Reserveringen;
2. Kies voor het tab Opties;
3. Selecteer de optie die je wilt verlengen;

optie zoeken

4. Bevestig de optie per e-mail of per post om de optie om te zetten naar een reservering.

Optie omzetten naar reservering

Optie opnieuw versturen

Op het moment dat je een reservering als optie hebt aangemaakt, kun je deze optie indien nog niet bevestigd opnieuw versturen.  

1. Ga naar het tabblad Reserveringen;
2. Kies voor het tab Opties;
3. Selecteer de optie die je wilt verlengen;

optie zoeken

4. Selecteer verstuur optie opnieuw handmatig dan wel per mail.

verstuur optie opnieuw

Optie via frontoffice

Je kunt er voor kiezen om een bezoeker die een reservering wil maken die 6 weken of langer in de toekomst ligt eerst te laten kiezen voor een optie. In dit geval kan er via de frontoffice een optie gemaakt worden en heeft de bezoeker nog enkele dagen de tijd om te beslissen of de optie omgezet moet worden in een reservering of dat ze de optie alsnog annuleren. Hoe lang deze termijn is kun je zelf bepalen.

Optie via frontoffice instellen

Om de bezoeker deze mogelijkheid te geven dien je dit bij de overige organisatieinstellingen te bepalen.

1. Klik op het tandwieltje om naar de administratie instellingen te gaan;
2. Klik vervolgens in het rechter submenu voor Overige organisatie instellingen;
3. Kies voor het tabblad overig.
4. Geef het aantal dagen bedenktijd aan dat de bezoeker heeft bij het maken van een optie. Wil je helemaal geen gebruik maken van het maken van een optie voor de frontoffice dan kun je dat ook in de dropdown bepalen.

optie termijn