Kassa gebruik

In dit artikel behandelen we met enkele vragen het gebruik van de kassa uit. Heb je vragen over de inrichting? Dan kun je de gerelateerde artikelen onder aan deze raadplegen. 


1. Hoe kan ik een kassa openen?
2. Hoe kan ik een kassa sluiten?
3. Hoe sla ik een artikel aan in de kassa?
4. Hoe kan ik een gemaakte bon raadplegen?
5. Kan ik van een bepaalde periode terugzien wat er verkocht is via de kassa?
6. Kan ik de kassabonregels controleren?
7. Kan ik een kassatelling terugdraaien of corrigeren?
8. Kan ik een gesloten kassa terugdraaien?
9. Wat gebeurt er met het bedrag dat wordt afgestort in de kluis?
10. Kan ik gedurende de dag geld storten in de kassa?
11. Worden de aantallen van de briefjes en de muntjes vastgelegd in de telling?
12. Kan een kassaproduct twee prijzen hebben?


1. Hoe kan ik een kassa openen?

Voordat je je dag begint ga je je kassa openen. Je kunt alleen een betaling boeken op een geopende kassa. Dit is het moment waarop je bepaalt hoeveel geld er in de kassa aanwezig is voordat er nieuwe betalingen opgeboekt worden. Je kunt de kassa openen door op de naam van de kassa te klikken. In het volgende scherm (zie afbeelding) bepaal je welke briefjes en munteenheden er in de kassa aanwezig is. Door te klikken op Kassa telling toevoegen heb je de kassa geopend. De ingevulde telling dien je te bevestigen of te klikken op Hertelling indien de telling niet correct is.



2. Hoe kan ik een kassa sluiten?


Aan het einde van de dag wil je de kassa afsluiten en het bedrag dat is bijgeboekt in de kassa wil je afstorten naar de kluis. In de kassa kun je kiezen voor Sluit Kassa.

Hier voer je een nieuwe telling per betaalmethode in. Als blijkt dat er een kasverschil is ontstaan heb je de mogelijkheid dit toe te lichten in een notitie veld. Als de telling klopt dan kun je de telling bevestigen door te klikken op  Kassa telling toevoegen. Op basis van het bedrag dat minimaal in de kluis aanwezig moet zijn, de begintelling, de ontvangen betalingen wordt er een bedrag berekent dat afgestort moet worden naar de kluis om de volgende dag weer te beginnen met het minimumbedrag van de kassa. Klik op Bevestig om de telling te registreren of klik op Herberekenen om de telling opnieuw in te voeren.


3. Hoe sla ik een artikel aan in de kassa?


Om producten te kunnen afrekenen via de kassa dien je eerst de kassa te openen. Klik op de  buttons van de producten die afgerekend moeten worden. Door twee keer op de button te klikken wordt een product tweemaal opgeboekt. Door op het bedrag te klikken, kun je het bedrag aanpassen. Je kunt eventueel klikken op Geen notitie om een notitie toe te voegen. Handig als je bijvoorbeeld een 'overig' kassaproduct wilt specificeren. De bon kun je Opslaan door aan te geven met welke betaalmethode er betaald is.
Tip💡: Heb je iets onterecht op de bon gezet? Dit kun je met het prullenbakje achter het bedrag van de bon verwijderen.



4. Hoe kan ik een gemaakte bon raadplegen?


Aangemaakte bonnen kunnen teruggekeken worden. Kies in het rechter submenu van de module Kassa voor het tabblad Bonnen. Maak gebruik van het filter om bonnen terug te zoeken binnen een bepaalde periode of van een specifieke medewerker. Door op de factuurregel te klikken opent de bon zich, zodat je kunt zien wat er precies opgeboekt is. 
Tip💡: Klopt de bon niet? De bon kun je in z'n geheel terugboeken door óf op pin óf op contant te klikken en te kiezen op welke kassa je dit tegen boekt. De bon wordt vervolgens volledig gecrediteerd.



5. Kan ik van een bepaalde periode terugzien hoeveel er is verkocht via de kassa?

Dat kan zeker! De kassabonregels van de gemaakte bonnen kunnen teruggekeken worden en indien gewenst ge-exporteert worden. In de module  Kassa klik je in het rechter submenu op Kassabonregels. Eventueel kun je kiezen om gebruik te maken van de filters. Klik rechts onderin op Kassabonregels om de export te maken.



6. Kan ik de kassabonnen controleren?

Je kunt de kassabonnen controleren door de kassabon regels te exporteren. 



7. Kan ik een kassatelling terugdraaien of corrigeren?

Het is niet mogelijk om een afgesloten telling of kassa terug te draaien of te corrigeren. Hoe dan om te gaan met een verschil in de kassa? 

Een negatieve telling corrigeren:
Heb je te weinig ingevoerd bij de telling? Dan dien je dit te corrigeren door bij de eerstvolgende telling het bedrag dat je te weinig hebt ingevoerd als zijnde te veel te tellen. Dus bovenop je daadwerkelijke pin telling.

Een positieve telling corrigeren:
Heb je te veel ingevoerd bij de telling? Dan dien je dit te corrigeren door bij de eerstvolgende telling het bedrag dat je te veel hebt ingevoerd als zijnde te weinig te tellen. Dus dit bedrag van je daadwerkelijke pin telling af te trekken ( Let op: hierdoor kun je dus een negatief bedrag moeten invoeren).



8. Kan ik een gesloten kassa terugdraaien?


Je hebt waarschijnlijk een verschil in de kassatelling. Dit kan een negatief of positief verschil zijn. Dit kun je helaas niet terugdraaien. Wel is het mogelijk om dit in een volgende telling te corrigeren. Zie vraag 7 voor een verdere toelichting.



9. Wat gebeurt er met het bedrag dat wordt afgestort in de kassa?


In Booking Experts werk je met de dagafsluiting de eindtelling en het bedrag dat je stort in de kluis. Wat je verder doet met de kluis, wordt niet in Booking Experts verwerkt. Vaak gebruiken onze gebruikers nog een apart systeem voor bijvoorbeeld de kas afhandeling waarin ze de afstortingen uit de kluis naar de bank kwijt kunnen.



10. Kan ik gedurende de dag geld geld storten in de kassa?


Het is niet mogelijk om extra geld toe te voegen aan de telling. Je zult dan de kassa moeten openen en vervolgens moeten sluiten.



11. Worden de aantallen van de briefjes en de muntjes vastgelegd in de telling?


Alle tellingen worden geregistreerd, deze kun je per periode bekijken, per kassa of per medewerker. De gegevens worden per betaalmethode geregistreerd en kun je desgewenst exporteren. Het is niet mogelijk om de exacte inhoud van de telling terug te lezen. Het gaat hier alleen om de totalen.



12. Kan een kassaproduct twee prijzen hebben?


Het is niet mogelijk om twee of meerdere prijzen toe te voegen aan een bestaand kassaproduct. Als je een kassaproduct een andere prijs wilt geven, dien je hiervoor een nieuwe productregel toe te voegen.

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.