Kanaal aanmaken

Het is mogelijk om kanalen in te stellen waarmee je goed inzichtelijk hebt hoe een reservering gemaakt is. Iedere OTA waarmee je samenwerkt, je eigen website en de backoffice heeft een eigen kanaal. Daarnaast beschik je over het kanaal eigenaren waarop de reserveringen van eigenaren verwerkt worden. Het kanaal via eigenaar is bedoeld voor reserveringen welke via de promotielink van de eigenaar gemaakt zijn.

Werk jij met seizoensplaatsen en wens jij hiervoor reserveringen te maken? Dan kan je hier een apart kanaal voor gebruiken. Je kan hier dan eigen kostenposten aan koppelen waardoor het aanmaken van een seizoensplaats reservering nog makkelijker is. Dit is dan enkel te gebruiken voor reserveringen die je aanmaakt in de backoffice. Je kan dan zelf het kanaal kiezen waarop je de reservering wenst te maken.

Kanaal aanmaken

Via het tandwieltje ga je naar kanalen. Klik op +Nieuw om een nieuw kanaal aan te maken.

Selecteer een kanaal uit de lijst of kies voor overig om zelf een kanaal aan te maken. Vul de volgende gegevens in.

Algemeen

Wanneer je een nieuw kanaal aanmaakt welke niet standaard in de lijst voorkomt, dan is het belangrijk om te weten hoe de facturatie verloopt. In je zelf de betalingen of doet het kanaal dat voor jou? Op basis daarvan is het kanaal een touroperator of een reseller. Bij een touroperator verloopt de betaling namelijk via het kanaal, bij een reseller incasseer je zelf.

Geef toegang tot reserveringen

Als er sprake is van een API-koppeling kun je bepalen of de andere partij ook alle gegevens mag inzien van jouw reserveringen (dus ook van reserveringen die niet via dit kanaal zijn gemaakt). Dit kan voor die partij handig zijn voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden. In andere gevallen kan je dit uitlaten. 

Facturatie van huur en kostenposten

Hier geef je aan of de huur aan het kanaal of aan de gast wilt facturen. Voor een reseller kies je aan de gast en voor een touroperator kies je aan het kanaal.

Dit kan je voor de kostenposten ook instellen. Dit kan je in 1 keer voor alle kostenposten doen of je kan per kostenpost bepalen of deze aan het kanaal of aan de gast gefactureerd moet worden.

Voorbeeld: Stel je werkt met Booking.com samen en je werkt moet Booking.com collect. Dit betekent dat de gast aan Booking.com betaalt. Vaak is het dan zo dat de gast de toeristenbelasting niet via Booking.com betaalt maar aan jou als organisatie. Dan is het noodzakelijk om de kostenpost toeristenbelasting aan de gast te factureren en de huur aan het kanaal.

Overige facturatie instellingen

Bij facturatie kun je bepalen hoe een reservering verwerkt moet worden:

  • Mag een reservering direct bevestigd worden of moet dit handmatig gebeuren?
  • Moet er een kanaalfactuur gestuurd worden naar het kanaal?
  • Wordt de gastfactuur voldaan bij aankomst?
  • Indien meerdere valuta van toepassing zijn kun je bepalen middels welke valuta er bij dit kanaal gerekend dient te worden.

Betalingsregeling

Voor elk kanaal kun je de betalingsregeling instellen. Indien het kanaal een reseller is, dan is het alleen mogelijk om de betalingsregeling voor gastfacturen in te stellen. Wanneer het kanaal een touroperator is, dan dien je voor zowel de kanaal- als gastfactuur de betalingsregeling in te stellen. 

Contactgegevens

Vul de contactgegevens in van het kanaal en sla de wijzigingen op.

🇬🇧 🇩🇪

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.