Toegewezen grootboekrekening wijzigen
Kostenposten, de opbrengst van de huur, commissies en producten in de kassa wijs je toe aan een grootboekrekening. Door deze grootboekrekening wordt de financiële registratie op een bepaalde manier afgehandeld. Hoe de afhandeling precies verloopt, is afhankelijk van de instellingen van de organisatie en de grootboekrekening. Deze grootboekrekeningen worden vaak tijdens de onboarding toegewezen, maar het kan zijn dat je er later achter komt dat je de toegewezen grootboekrekening toch beter kunt wijzigen. In dit artikel leggen we je uit hoe een grootboekrekening kunt wijzigen en wat hiervan de gevolgen zijn.
Het wijzigen van de grootboekrekening
Je kunt een toegewezen grootboekrekening wijzigen. Hiermee wordt het betreffende product in de toekomst op een andere/juiste grootboekrekening geboekt. Om dit te wijzigen ga je allereerst naar de 'Grootboekrekeningen', bovenaan klik je op 'Toewijzingen'. Vervolgens zie je een lijst met kostenposten, betaalmethodes etc. waaraan grootboekrekeningen zijn toegewezen. Indien gewenst kun je filteren op een bepaalde grootboekrekening. Klik op de kostenpost of betaalmethode om te bewerken, kies vervolgens de gewenste grootboekrekening en sla de wijzigingen op.
Gevolgen van het wijzigen van de grootboekrekening
Het wijzigen van de toegewezen grootboekrekening kan gevolgen hebben op de financiële administratie. Voor het wijzigen van de grootboekrekening bij een betaalmethode geldt namelijk alle financiële gegevens, ook die uit het verleden, aangepast worden naar de nieuwe grootboekrekening. Dit betekent dat je gehele financiële administratie opnieuw geüpdate moet worden zodat deze opnieuw kan synchroniseren met je boekhoudpakket. Deze actie dient dus goed van te voren over nagedacht te worden.
Voor het wijzigen van de grootboekrekeningen van kostenposten geldt dat hier geen gevolgen aan verbonden zijn.
🇬🇧🇩🇪