MessageBird
In dit support artikel lees je hoe je MessageBird kan instellen voor het versturen van SMS berichten naar uitvoerders en gasten te versturen.
1. MessageBird account aanmaken
2. Instellingen voor SMS Messaging
3. API Key aanmaken
4. MessageBird toegangssleutel invoeren in Booking Experts
5. Wat gebeurt er als ik per ongeluk een incorrecte toegangssleutel ingevoerd heb?
6. Wat gebeurt er wanneer ik geen saldo meer heb?
MessageBird verbindt sinds 2011 bedrijven van groot tot klein direct met hun klanten via miljarden devices over de hele wereld. Binnen Booking Experts wordt jouw MessageBird account gebruikt om SMS berichten te kunnen versturen naar je gasten. Dit gebruiken wij voor de sleutelcodes die per SMS verstuurd kunnen worden. Je kunt niet je eigen opgestelde smsjes versturen naar gasten.
MessageBird account aanmaken
Om gebruik te kunnen maken van SMS notificaties vanuit Booking Experts heb je een eigen MessageBird account nodig, vanuit dit account kunnen wij de berichten naar jouw gasten versturen. Om een account aan te maken dien je de volgende stappen te doorlopen:
1. Ga naar de website van MessageBird;
2. Klik rechts bovenin op Aanmelden;

3. Vul de gegevens in;

4. Na het volledig invoeren van de accountgegevens zul je een mail ontvangen waarin je je account moet activeren;
5. Hierna kun je met dit account inloggen bij MessageBird.

Instellingen voor SMS Messaging
Nadat je bent ingelogd dien je 6 stappen te doorlopen om de instellingen voor SMS Messaging in te stellen. Om bij deze stappen te komen dien je:
1. Rechts bovenin op de naam van je bedrijf te zweven met je muis, hierdoor opent een drop-down menu;
2. Kies voor Setup Guide;

3. Kies vervolgens voor SMS Messaging en doorloop de stappen;

4. Na het doorlopen van alle stappen kun je berichten versturen via MessageBird.
API Key aanmaken
Wanneer je alle stappen hebt doorlopen om een complete MessageBird account te creëren dien je een Access Key aan te maken waarover wij de SMS berichten naar jouw gasten/uitvoerders kunnen sturen. Doorloop hiervoor de volgende stappen:
1. Ga in het linker menu naar Developers;
2. Klik in het top menu voor API access (REST);
3. Maak een Access Key aan door op + ADD ACCESS KEY te klikken;

4. Geef de Access Key een naam;
5. Selecteer Live om hiermee daadwerkelijk SMS berichten te kunnen versturen;
6. Voeg de Access Key toe.

Na het aanmaken van een Access Key kun je deze weergeven en kopiëren.
De Access Key voer je vervolgens in bij de administratie instellingen van Booking Experts.

MessageBird toegangssleutel invoeren in Booking Experts
Wanneer je de toegangssleutel van MessageBird hebt gegenereerd, kun je deze kopiëren en invoeren in Booking Experts:
1. Ga naar de algemene instellingen door op het tandwieltje te klikken;
2. Selecteer in het rechter submenu Overige administratie instellingen en navigeer naar het tabblad Overig;
3. Voer bij MessageBird toegangssleutel de key in die je zojuist gekopieerd hebt;
4. Vergeet de administratie niet op te slaan.

Wat gebeurt er als ik per ongeluk een incorrecte toegangssleutel ingevoerd heb?
In het geval dat je een incorrecte toegangssleutel hebt ingevoerd, zal je hiervan bij het versturen van de eerst volgende SMS een intern bericht ontvangen.
In dit bericht wordt de reden vanuit MessageBird ingeladen.
Je krijgt hier vervolgens de mogelijkheid om het probleem op te lossen en de juiste toegangssleutel in te voeren.

Wat gebeurt er wanneer ik geen saldo meer heb?
In het geval dat je MessageBird saldo ontoereikend is, zal je hiervan bij het versturen van de eerst volgende SMS een intern bericht ontvangen. In dit bericht wordt de reden vanuit MessageBird ingeladen. Om wederom SMS berichten te kunnen versturen dien je eerst je saldo bij MessageBird op te waarderen.