Preview Changes will not be visible to customers until published.

Borg

Borg kun je gebruiken om jezelf in te dekken voor eventuele schade die gasten per ongeluk of moedwillig veroorzaken tijdens hun verblijf.

Borgbeleid

Een borg wordt toegevoegd aan een reservering op basis van het borgbeleid.

Binnen het borgbeleid stel je onder andere het bedrag in en geef je aan onder welke condities het borgbeleid moet worden toegepast.

Zo kun je met type toepasbaarheid ervoor zorgen dat bijvoorbeeld alleen voor de groepsaccommodaties borg in rekening wordt gebracht.

En met kanaal toepasbaarheid kun je bijvoorbeeld voor bepaalde kanalen een borgbeleid maken met een hogere prijs.

Wanneer het borgbeleid geldig moet zijn voor een bepaalde periode dan kan je hiervoor een periodegroep aanmaken.

Wil je per kanaal en/of per type een andere prijs? Dan kies je ervoor om hiervoor een nieuw borgbeleid aan te maken.

Let op, je kunt het borgbeleid ook synchroniseren met je kanaalinstellingen. Maar houd er rekening mee dat de borg altijd op gastfactuur komt te staan. Een koppeling waarbij de borg wordt afgerekend met het kanaal, is niet mogelijk. Lees hier meer over gast- en kanaalfacturen.

Betaling van borg

De borg is een geldbedrag dat tijdelijk wordt vastgehouden als onderpand voor mogelijke schade. Het is geen product dat de gast afneemt en geen dienst die aan de gast geleverd wordt. Om deze reden wordt borg in een apart overzicht in de reservering getoond. Borg is dus geen artikel op de gastbestelling en ook geen factuurregel op de factuur. 

Echter, borg moet uiteraard wel betaald worden. Naast de betalingsbalans voor de gastbestelling(en), bestaat er ook een betalingsbalans voor de borg(en). Betalingen worden standaard in mindering gebracht op de betalingsbalans van de gastbestelling(en). Wanneer een betaling inclusief borg is, worden op beide betalingsbalansen een bedrag in mindering gebracht.

Binnen het borgbeleid stel je in wanneer de borg voldaan moet worden; gezamenlijk met de eerste betalingstermijn, met de laatste betalingstermijn of een aparte betalingstermijn specifiek voor de borg.


Voorbeeld

De prijs van een boeking bedraagt €500 waarbij €100 borg in rekening wordt gebracht. 

Er is reeds €200 aanbetaald die in mindering is gebracht op de betalingsbalans van de gastbestelling (€500 - €200= €300). 

Vervolgens wordt een tweede aanbetaling gedaan van €400 inclusief €100 borg. Deze gecombineerde betaling wordt verspreid over de twee betalingsbalansen; €300 wordt in mindering gebracht op de betalingsbalans van de gastbestelling (€300 - €300 = €0) en €100 wordt in mindering gebracht op de betalingsbalans van de borg (€100 - €100 = €0). 


Afhandeling van de borg

In het borgbeleid stel je in hoeveel dagen na check-out de borg automatisch moet worden vrijgegeven. 

Bij het vrijgeven wordt het borgbedrag verplaatst van de betalingsbalans van de borg naar de betalingsbalans van de gastbestelling of van de factuur (wanneer deze reeds gemaakt is). 

Voorbeeld:

Nadat de borg is vrijgegeven, is het borgbedrag niet langer vereist. Hierdoor is de betalingsbalans van de borg (€0 - €100 = -€100). Dit terug te betalen bedrag €100 wordt verplaatst naar de betalingsbalans van de factuur, zodat deze terugbetaald kan worden via het 'Te betalen facturen' overzicht.

Als er schade is gerapporteerd, wordt het automatisch vrijgeven van borg geblokkeerd. Nadat de schade is geïnventariseerd en het schadebedrag is bepaald, kan de schade geclaimd worden. Voor elk schaderapport wordt een artikel aan de bestelling toegevoegd, waardoor er mogelijk een openstaand bedrag ontstaat dat de gast nog moet betalen.

Wanneer een borg is geblokkeerd, wordt dit weergegeven onder Borg.

🇬🇧 🇩🇪

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.