Het verschil tussen Booking Experts Collect en Advertiser Collect
Voor bepaalde distributie apps moet je tijdens het installatieproces bepalen welke partij verantwoordelijk is voor de financiële afhandeling van de reserveringen. Voor elk van deze kun je instellen hoe je dit wilt regelen, ofwel via Booking Experts Collect, ofwel via Advertiser Collect. Hierbij is de Advertiser dus de externe partij. Welke optie het best bij jou past, hangt af van je voorkeur en je werkprocessen. Hier vind je alle informatie om een onderbouwde keuze te kunnen maken.
De apps waarbij je deze keuze moet maken zijn Booking.com, HomeToGo, Vrbo, en Expedia. Ook andere kanalen kunnen je vragen een vergelijkbare keuze vast te zetten.
Booking Experts Collect:
Betalingen worden door Booking Experts afgehandeld. De factuur voor de gast wordt in het PMS aangemaakt, en betalingen verlopen via Booking Experts. Als accomodatie-aanbieder draag je zelf de verantwoordelijkheid en heb je de controle. Het kanaal rekent commissie, maar dit gaat volgens je contract en buiten het PMS om.
Voordelen:
- Centrale controle: Alle betalingen worden direct binnen Booking Experts verwerkt, wat overzichtelijk is.
- Consistentie in facturatie: De facturen worden gegenereerd volgens de instellingen in Booking Experts, wat handig is voor je administratie en compliance.
- Snellere toegang tot betalingen: Je ontvangt betalingen rechtstreeks, zonder afhankelijk te zijn van uitbetalingen van het kanaal.
Nadelen:
- Meer verantwoordelijkheid: Je bent verantwoordelijk voor het volledige betalingsproces, inclusief terugbetalingen en eventuele betalingsproblemen.
- Complexiteit: Er kunnen extra stappen nodig zijn om je betalingsverkeer en boekhouding goed te regelen.
Als je Booking Experts Collect of Advertiser Collect kiest, zet je daarmee ook bepaalde overlappende instellingen in het gekoppelde kanaal in je PMS vast. Hier zul je niet langer kunnen kiezen tussen 'Reseller' of 'Touroperator'.
Advertiser Collect:
Betalingen worden door het kanaal afgehandeld. De gast betaalt aan het kanaal, en het kanaal betaalt jou volgens de in het PMS aangemaakte kanaalfacturen. Het kanaal draagt de verantwoordelijkheid richting de gast.
Voordelen:
- Minder administratieve lasten: Het kanaal regelt de betalingen, wat tijd bespaart voor jou.
- Eenvoudige koppeling: Kanaalfacturen worden klaargezet door je Booking Experts PMS, waardoor betalingsverwerking weinig aandacht vraagt.
- Bij bepaalde kanalen kun je gebruikmaken van virtuele creditcards (VCC). Dit maakt het innen van kanaalfacturen nog simpeler.
Nadelen:
- Afhankelijkheid van het kanaal: Uitbetalingen zijn afhankelijk van de betalingsprocessen van het kanaal, wat vertragingen kan veroorzaken.
- Minder controle: Je hebt minder zicht en invloed op de betalingsstatus van gasten, wat problemen kan opleveren bij annuleringen of geschillen.
- Kosten: Het kanaal kan extra kosten in rekening brengen voor het (namens jou) verwerken van betalingen.
Advertiser Collect & virtuele creditcards
In combinatie met BEX Payments maken bepaalde kanalen zoals Booking.com en Expedia het gebruik van virtuele creditcards mogelijk. Als een gast via dit kanaal boekt en online betaalt, maakt het kanaal een virtuele creditcard aan voor het exacte bedrag van de reservering/kanaalfactuur. De gegevens van deze virtuele creditcard worden gedeeld, zodat je het bedrag van de reservering kunt claimen. Zo kun je een kanaalfactuur snel innen.
Heb je al gekozen maar wil je wisselen? Lees Wisselen van Collect methode om te weten waar je rekening mee moet houden.