Wisselen van Collect methode

Stel dat je wilt wisselen van Booking Experts Collect naar Advertiser Collect of andersom. Dat kan voor de apps Booking.com, Expedia, HomeToGo en Vrbo. Hiervoor moet je een paar dingen aanpassen. Allereerst moet je je administraties opnieuw koppelen met de app, omdat hier de facturatiemethode is vastgelegd. Ga naar de betreffende app in de App Store, en schakel alle gekoppelde administraties uit. Daarna ga je nieuwe administraties aanmaken. In het geval van Booking.com hebben we het ook wel over accommodaties, i.p.v. administraties.

Onthoud bij Expedia en Booking.com het Hotel ID / Extern ID! Deze heb je bij het aanmaken van een nieuwe koppeling weer nodig. Bij Vrbo en HomeToGo zit deze ID in de adverteerder verwerkt, deze wijzig je niet, je gaat enkel je administratie opnieuw koppelen.

Bij het opnieuw aanmaken van je administratie, kies je dit keer voor de nieuwe facturatiemethode. Als je dit gedaan hebt, kan je de types en prijsprofielen koppelen zoals in de oude administraties, en maak je de koppeling actief.

Wanneer je de nieuwe facturatiemethode instelt, wordt er ook automatisch een nieuw kanaal aangemaakt in Booking Experts. Het is belangrijk dat je je kostenposten controleert, of alle kostenposten die je op het 'oude' kanaal had staan, nu ook op het nieuwe kanaal staan. Het 'oude' kanaal kun je nog niet verwijderen, vanwege bestaande reserveringen, dus zorg er voor dat je het onderscheid duidelijk hebt.

Van Advertiser collect naar Booking Experts collect

Als je van Advertiser collect naar Booking Experts collect gaat verstuur je zelf de bevestiging, en daarmee ook zelf de betaallink. De gast betaalt dus niet meer aan de externe partij, wat betekent dat je nu werkt met een gastfactuur.

In geval van Booking.com: zet de betalingen via Booking.com ook uit in de financiële instellingen in je Booking.com account.

Van Booking Experts collect naar Advertiser collect

Wanneer je naar Advertiser collect gaat, zul je gaan werken met een kanaalfactuur. Dit betekent dat de betalingen niet meer automatisch op de reservering komen, en je die handmatig moet opboeken wanneer je de uitbetaling van de externe partij ontvangen hebt. Deze betalingen toevoegen doe je het makkelijkst via de kanaalafrekeningen.

In geval van Booking.com: zet de betalingen via Booking.com ook aan in de financiële instellingen in je Booking.com account.

🇬🇧 🇩🇪

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.