Vrbo: veelgestelde vragen & beperkingen
Wat is een master brand?
Bij Vrbo is een master brand de hoofdpagina (website) waar jouw advertenties geplaatst worden. Bijvoorbeeld, vrbo.com/en-gb/. Dit bepaalt in de basis het land waarin je geadverteerd wordt, in welke taal, en met welke valuta er gewerkt wordt. Je aanbod zal daarnaast ook op andere Vrbo websites en in andere talen te zien zijn, maar het master brand is de basis voor datacontrole en valuta-afhandeling.
Wat is de veiligheidsmarge?
De veiligheidsmarge in de Vrbo-app instellingen dient om het risico op dubbele boekingen te minimaliseren.
In de synchronisatie van beschikbaarheid tussen Booking Experts en dit kanaal wordt het aantal beschikbare objecten per type per dag doorgegeven. Dit bevat geen informatie over welke objecten dit precies zijn. Hierdoor zou de volgende situatie kunnen ontstaan:
Het kanaal ziet dat er op drie opeenvolgende dagen telkens 1 beschikbare accommodatie is. Dit komt overeen met de beschikbaarheid in Booking Experts, maar op het planbord is duidelijk dat dit op elk van de drie dagen een ander object is. Bestaande reserveringen met verschillende aankomst- en vertrekdata hebben de overige data geboekt. Het kanaal weet dat niet, en verkoopt een verblijf van drie dagen. Dit levert een probleem op voor jou als aanbieder.
Een veiligheidsmarge van 1 object per dag zorgt ervoor dat er 1 object per dag minder wordt doorgegeven aan het kanaal. Dit verkleint de kans op het bovenstaande scenario aanzienlijk. Als een type slechts 1 object bevat wordt deze veiligheidsmarge niet toegepast.
Kan ik handmatig prijzen en beschikbaarheid updaten?
Ja, dat kan! Prijzen en beschikbaarheid worden automatisch geĂŒpdatet, maar dit kun je tussendoor ook handmatig doen. Ga hiervoor naar de geĂŻnstalleerde Vrbo app, en klik via de adverteerder en administratie door naar het gekoppelde type waarvan je informatie handmatig wilt updaten. Daar vind je twee knoppen: âVerstuur huidige prijsinformatieâ en âVerstuur huidige beschikbaarheidâ. Klik op Ă©Ă©n of beide knoppen om de actie te voltooien.
Mijn type is niet te zien op Vrbo, hoe komt dat?
Vrbo stelt een aantal eisen aan een listing (type aanbod) voordat deze actief kan worden op hun websites. Als je type niet actief is op Vrbo, kun je in het PMS controleren of deze wel aan alle eisen voldoet.
Dit doe je als volgt: navigeer in het PMS naar het betreffende type. Bovenin zie je de knop âAppsâ, in deze dropdown kies je voor âVrbo: Controleer typerestrictiesâ. Vervolgens selecteer je het master brand waar dit type onder valt. Je krijgt feedback waarin staat aan welke eisen dit type nog moet voldoen om actief te worden bij Vrbo.
Je kunt deze eisen ook nog eens nalezen in dit Vrbo artikel, onder het kopje âProject Kickoffâ.
Beperkingen
De koppeling met Vrbo neemt niet alle instellingen van je PMS over. Sommige van deze zul je aan moeten passen om reserveringen op een goede manier te laten verlopen. Andere zijn simpelweg niet beschikbaar via Vrbo.
Kortingsacties
Kortingsacties met gastgroeplimieten worden niet ondersteund. Als je een dergelijke kortingsactie in je PMS hebt ingesteld, wordt deze door Vrbo genegeerd.
Coupon codes en arrangementen
Kortingscodes en arrangementen worden niet ondersteund, en worden door Vrbo genegeerd.
Kostenposten
De kostenposten ingesteld in je PMS worden gesynchroniseerd met Vrbo. Bij het instellen van je koppeling heb je de mogelijkheid om hier uitzonderingen op aan te geven. Vrbo berekent zelf de totaalprijs op basis van de gesynchroniseerde kostenposten. Hierbij is het volgende van toepassing:
- Vrbo hanteert slechts 2 leeftijdsgroepen; tot 8 jaar, en 8 jaar en ouder. Als je een kostenpost hebt ingesteld voor enkel volwassenen, wordt dit via Vrbo toegepast op de 8 jaar en ouder groep.
- Vrbo vraagt naar de aanwezigheid van huisdieren, maar niet naar het aantal. Eventuele kostenposten van het type âPer huisdierâ of âPer huisdier per nachtâ worden via Vrbo altijd toegepast als zijnde voor 1 huisdier.
- Zorg ervoor dat kostenposten zoals schoonmaakkosten, borg, en toeristenbelasting etc., als zodanig zijn gemarkeerd onder âSoortâ in de instellingen van de kostenpost. Dit heeft namelijk gevolgen voor Vrboâs berekening van o.a. de commissie en hun âtraveller service feeâ.
- Verplichte kostenposten met een negatief bedrag worden niet ondersteund.
- Kostenposten met een standaardprijs die per een bepaalde datum in de toekomst veranderd wordt, worden niet goed ondersteund. Vrbo ziet graag 1 huidige prijs, die op het moment van aanpassen geĂŒpdatet wordt.
- Het vinkje âneem niet mee in all-in prijzenâ, onder âFacturatieâ in de kostenpost-instellingen, mag niet aangevinkt zijn.
Een kostenpost die niet wordt ondersteund door Vrbo kun je buitenspel zetten door in de instellingen van de kostenpost, onder âToepasbaarheidâ, het kanaal Vrbo uit te sluiten. Om deze kosten wel via Vrbo te kunnen rekenen, maak je een nieuwe kostenpost aan die enkel toepasbaar is voor het kanaal Vrbo. Stel deze zo in dat Vrbo de synchronisatie wel ondersteunt, en de prijs aansluit bij de originele kostenpost.
Types
Vrbo stelt een aantal eisen aan de inhoud van een advertentie voordat deze actief wordt. Een deel van deze inhoud wordt uit de type instellingen gehaald. Denk hierbij aan de omschrijving, korte omschrijving, en fotoâs. Daarnaast geldt ook het volgende:
- Alle objecten moeten direct boekbaar zijn
- Het vinkje âfactureer de huur nietâ mag niet aangevinkt zijn in de type-instellingen.
- Aantal slaapkamers mag niet 0 zijn. Als dit veld leeg is, gaat Vrbo uit van 1 slaapkamer.
- Als het veld voor âaantal badkamersâ leeg is, gaat Vrbo uit van 0 badkamers.
- Check-in en check-uit tijden worden op type-niveau gesynchroniseerd voor de hele week.
- Voorzieningen worden alleen op type-niveau gesynchroniseerd, en daarbij moet er in de instelling van de betreffende voorziening een âGekoppelde kanaalvoorzieningâ opgegeven zijn.
- De huisdier-instellingen van het type worden overgenomen door Vrbo. Uitzondering: als het type huisdieren toestaat, maar een van de objecten niet, wordt het hele type door Vrbo als huisdiervrij gemarkeerd.
- Als het adres/locatie afwijkt van de locatie van de organisatie, moet er ook een postcode zijn ingevuld.
đŹđ§ đ©đȘ