Vrbo: installatie & opstarten

Vrbo (voorheen bekend als HomeAway) is een online marktplaats voor vakantieverhuur. Het platform verbindt reizigers met recreatiebedrijven en huiseigenaren die accommodaties, zoals appartementen, villa’s en chalets, aanbieden. Als onderdeel van Expedia Group maakt Vrbo deel uit van een wereldwijd netwerk van reiswebsites, waardoor jij als aanbieder je bezettingsgraad kunt vergroten en meer reserveringen kunt genereren.

In onze App Store lees je meer over wat Vrbo jou kan bieden.

Hoe installeer je de app?

Als je ingelogd bent in je Booking Experts PMS, ga je in de lichtgroene menubalk naar de App Store. Klik hiervoor op het marktkraam icoontje. Typ ‘Vrbo’ in de zoekbalk en klik op het juiste resultaat. Je bent nu op de detailpagina van de app. Klik op de groene knop ‘+Installeer’ om de app te installeren. 

In het volgende scherm kun je precies zien welke informatie uitgelezen en verstuurd wordt door Vrbo. Onderaan deze pagina ga je je administraties koppelen. Zet het vinkje ‘Toegang’ aan voor elke administratie waarvoor je Vrbo wilt toepassen. Klik dan op ‘Installeer’ om de app te autoriseren en de installatie af te ronden.

Je kunt nu de samenwerking opzetten, en daarna teruggaan naar de Vrbo detailpagina om de app verder in te richten.

Bij het installeren van de app wordt automatisch het kanaal ‘Vrbo’ aangemaakt in je PMS. Hierbij wordt de standaard betalingsregeling toegepast. Wil je een andere betalingsregeling aanhouden? Dan kun je dit aanpassen in de kanaalinstellingen van Vrbo. Ga hiervoor naar het overzicht van kanalen in het instellingenmenu (tandwiel icoontje) en klik op het kanaal ‘Vrbo’. Vervolgens klik je op ‘Bewerk’, hier kun je in het blokje ‘Betalingsregelingen’ een andere betalingsregeling kiezen.

Samenwerking opzetten

Nadat je de Vrbo app geïnstalleerd hebt, meld je je organisatie aan bij Vrbo via de (Engelstalige) VRBO Onboard webpagina. Een Onboarding Specialist van Vrbo zal je verder ondersteunen bij het inrichten van je account bij Vrbo. Tijdens dit proces is het handig bepaalde informatie alvast bij de hand te hebben, lees hier meer over in dit ondersteunende artikel van Vrbo.

Als jouw administratie al een bestaande koppeling heeft met Vrbo via Belvilla of Interhome, kun je een rechtstreekse koppeling met Vrbo pas realiseren als je gegevens niet meer gesynchroniseerd worden door Belvilla of Interhome. Je moet dus eerst met Belvilla of Interhome communiceren om deze synchronisatie stop te zetten. Hierna kan Vrbo rechtstreeks gekoppeld worden.

Tijdens het onboardingsproces bij Vrbo wordt gevraagd om je organisatie-ID bij Booking Experts. De snelste manier om je organisatie-ID te vinden is door in de URL te kijken van je organisatie-pagina in het Booking Experts PMS. Klik in de dropdown linksboven op de dikgedrukte organisatie, en onthoud het nummer achter ‘organizations’ in de url. Dit is je organisatie-ID.

App inrichten

In de Vrbo app pagina in je App Store kun je zien dat de app geïnstalleerd is. Om de app verder in te richten, moet je nog drie stappen doorlopen. Een adverteerder toevoegen, en daar vervolgens je administraties en types aan koppelen. Doe dit nadat je de samenwerking met Vrbo hebt opgezet, zodat je de juiste gegevens kunt invullen.

Adverteerder toevoegen

Klik op ‘Beheer adverteerders’ rechtsboven. Door een adverteerder toe te voegen aan dit overzicht, kun je straks je types gaan aanbieden bij Vrbo. Om een adverteerder toe te voegen klik je op ‘+Adverteerder’, en vul je de volgende gegevens in:

  1. Actief/inactief status: om je types aan te bieden bij Vrbo, zet je deze instelling op ‘Ja’, actief.
  2. Adverteer ID: dit is standaard je organisatie ID gevolgd door _0. Wijzig het cijfer na de underscore alleen in overleg met Vrbo!
  3. Vrbo master brand: dit is een Vrbo (merk-)url waarmee je de taal en munteenheid bepaalt. Dit is ook afgesproken in je contract met Vrbo.

Je kunt deze stappen herhalen als je meerdere adverteerders wilt toevoegen.

Administratie koppelen

Als de adverteerder toegevoegd is, ga je je administratie koppelen. Hiermee zorg je ervoor dat Vrbo kan uitlezen van welke administratie(s) de types aangeboden moeten worden. In het overzicht klik je op de naam van de adverteerder. Vervolgens klik je verder naar ‘Gekoppelde administraties’ en ‘+Gekoppelde administratie’ om een administratie te koppelen. Je vult onderstaande gegevens in:

  1. Actief/inactief status: om je types aan te bieden bij Vrbo, zet je dit vinkje aan. 
  2. Adverteerder: dit is de bovenliggende adverteerder, en is al ingevuld.
  3. Gekoppelde administratie: hier voeg je een administratie toe die je wilt koppelen. 
  4. Facturatie: Booking Experts Collect of Advertiser Collect

    Bij Booking Experts Collect ben je zelf verantwoordelijk voor de facturatie, en bij Advertiser Collect is Vrbo verantwoordelijk voor de facturatie.

  5. Kostenposten die niet gesynchroniseerd moeten worden: hier kun je kostenposten invoeren die niet meegenomen moeten worden in de koppeling met Vrbo.
  6. Annuleringsregeling: hier kies je de annuleringsregeling die je met Vrbo hebt afgesproken.

Het is slim om de aanbetalingsinstelling in de betalingsregeling die je gebruikt voor het kanaal Vrbo hierop aan te passen.

  1. Toegestane minimumleeftijd van de hoofdboeker.
  2. Veiligheidsmarge: deze veiligheidsmarge is een buffer die ervoor zorgt dat de kans op dubbele boekingen vermindert. De standaardinstelling is 1, deze instelling kun je zo laten staan.

Je kunt deze stappen herhalen als je meerdere administraties wilt koppelen.

Types koppelen

Nadat je je administratie gekoppeld hebt, ga je de types koppelen die je wilt aanbieden via Vrbo. In het overzicht van gekoppelde administraties (van een adverteerder) klik je op de naam van een administratie. Vervolgens klik je verder naar ‘Gekoppelde types’ en ‘+Gekoppeld type’ om een type te koppelen. Je vult onderstaande gegevens in:

  1. Actief/inactief status: om dit type aan te bieden bij Vrbo, zet je dit vinkje aan 
  2. Gekoppeld type: kies het type dat je wilt koppelen uit het dropdownmenu.
  3. Omschrijving & Accommodatiesoort: behouden of overschrijven. 

    Door ‘Override’ aan te zetten, kun je een nieuwe omschrijving en/of accommodatiesoort toevoegen, specifiek voor Vrbo. Als je hier geen gebruik van maakt, worden de omschrijving en accommodatiesoort zoals die in je Booking Experts PMS staan overgenomen voor Vrbo.  

  4. Huisregels: hier kun je extra huisregels en/of restricties toevoegen die gelden voor je type. Deze worden dan in de Vrbo advertentie weergegeven onder ‘Huisregels’.

Je kunt deze stappen herhalen als je meerdere types wilt koppelen.

Als je bij het koppelen van je type een rode foutmelding ziet, voldoet je type advertentie nog niet aan de eisen van Vrbo. In de foutmelding zelf staat duidelijk aangegeven om welke eis het gaat, en in dit ondersteunende artikel van Vrbo vind je meer informatie over de richtlijnen.

Als je je types succesvol hebt toegevoegd, is je Vrbo koppeling klaar en kunnen de reserveringen binnenkomen!

🇬🇧 🇩🇪

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.