Betalingsregelingen

πŸ‡¬πŸ‡§ English translation

In een betalingsregeling bepaal je welk gedeelte van het bedrag voor aanbetaling in aanmerking komt en binnen welke termijnen de factuur en/of facturen voldaan moeten worden.

1. Instellen betalingsregeling
2. Aanbetaling met een vast bedrag
3. Aanbetaling na een X aantal dagen via eigen website
4. Veelgestelde vragen

Het is mogelijk om meerdere betalingsregelingen in te stellen. Je kunt onderscheid maken in bijvoorbeeld een betalingsregeling voor online reserveren, kanaalfacturen, backoffice reservering, etc.


Instellen betalingsregeling

1. Ga naar het tabblad  Financieel;
2. Selecteer in het rechter submenu  Betalingsregelingen;
3. Klik op de knop  Nieuwe betalingsregeling en maak een keuze tussen voor- of achteraf betalen;
4. Een betalingsregeling bewerken of verwijderen kan door de betalingsregeling te selecteren.

4. Vervolgens start je met het instellen van een betalingsregeling. Geef de betalingsregeling een naam;
5. Stel het minimale factuurbedrag in waarbij de gast mag kiezen voor het doen van een aanbetaling. Let op! Reserveringen met een bedrag onder het minimum bedrag voor een aanbetaling, zullen volledig betaalt dienen te worden bij bevestiging. Hier geldt geen betalingsregeling voor.
6. Stel de  eerste betaaltermijn in. Door te kiezen voor + Nog een toevoegen kun je meer afwijkende betaaltermijnen toevoegen. Middels het prullenbak icoontje kun je een betaaltermijn verwijderen.

7. Stel het betaalmoment voor direct na bevestiging in. Dit is het moment nadat een reservering is bevestigd en de factuur is verstuurd. Dit heeft samenhang met de ingestelde 'eerste betaaltermijn'. In dit voorbeeld is er een betaaltermijn van 14 dagen gekozen. Het specifieke bedrag of percentage van het totaalbedrag dient 14 dagen na bevestiging van de reservering aanbetaald te worden. Wanneer je voor Geen aanbetaling kiest, geldt het eerste betaalmoment die een x aantal dagen voor aankomst/vertrek staat ingesteld.

Let op! Er zal altijd een betaalmoment aangemaakt dienen te worden waarbij het percentage van het totaalbedrag op 100% wordt ingesteld. Hierdoor zal de resterende aanbetaling een x aantal dagen voor aankomst of vertrek in rekening worden gebracht. Oftewel, het totaalbedrag van een reservering. Dit doe je door op + Nog een betaalmoment toevoegen te klikken. 

8. Indien gewenst stel je meerdere 'afwijkende' betaalmomenten in door te klikken op  + Nog een betaalmoment toevoegen;
9. Tot slot klik op  Betalingsregeling bewaren.


Aanbetaling met een vast bedrag

Wil je gasten de mogelijkheid bieden om te reserveren met een aanbetaling van bijvoorbeeld €10,- ? Dan stel je dat als volgt in:

1. Ga je naar het tabblad   Financieel;
2. In het rechter submenu kies je voor   Betalingsregelingen;
3. Klik na de bestaande betalingsregeling op   Bewerk of gebruik de knop Nieuwe betalingsregeling (betaal vooraf) om een nieuwe betalingsregeling te maken;
4. Stel bij het betaalmoment   Direct na bevestiging in dat er een bedrag van €10,- betaald moet worden; 
5. Klik op   + Nog een betaalmoment toevoegen om overige betaalmomenten in te stellen, bijv. 30 dagen voor aankomst 100%;
6. Klik op   Betalingsregeling toevoegen.


Aanbetaling na een X aantal dagen via eigen website

Wil je gasten de mogelijkheid bieden om te reserveren zonder direct een aanbetaling te doen, maar wel bijvoorbeeld de gast de mogelijkheid bieden de aanbetaling binnen 14 dagen te voldoen? Dit stel je op twee plaatsen in.

1. Klik rechts bovenin op het tandwieltje van de   Organisatie instellingen; 
2. Kies in het rechter submenu voor  Kanalen;
3. Klik achter het kanaal  Eigen website op Bewerk;
4. Zet het vinkje aan:   Bevestigen zonder betalen toestaan;

5. Vervolgens ga je naar het tabblad Financieel;
6. In het rechter submenu kies je voor  Betalingsregelingen;
7. Klik achter de bestaande betalingsregeling voor de eigen website op  Bewerk of gebruik de knop Nieuwe betalingsregeling (betaal vooraf) om een nieuwe betalingsregeling te maken;
8. Stel de eerste betaaltermijn in. Dit is het aantal dagen na reserveren waarop de betaling binnen moet zijn, bijvoorbeeld 14 dagen. Oftewel, nadat de reservering is bevestigd; 
9. Stel bij  Direct na bevestiging in welk bedrag of percentage betaald dient te worden, bijvoorbeeld €10,- of 10%; 
10. Klik op  + Nog een betaalmoment toevoegen om de momenten waarop de resterende betalingen gedaan moeten worden in te stellen, bijv. 60 dagen voor aankomst 50% en 30 dagen voor aankomst 100%;
11. Klik op   Betalingsregeling toevoegen.


Veelgestelde vragen

  • Een reservering valt binnen de laatste periode van aanbetaling, maar de gast moet alles aanbetalen. Hoe werkt dit?

De reservering valt binnen de laatste periode van de aanbetaling maar krijgt de regeling van de eerste periode, hoe komt dit? Bij betalingsregelingen kun je instellen binnen welke termijnen je gast de factuur dient te voldoen.

Voorbeeld:

  • Een aanbetaling van 25% moet betaald zijn binnen 14 dagen;
  • De overige 75% moet betaald zijn uiterlijk 28 dagen voor aankomst.

De gast maakt een reservering met een aankomstdag over  25 dagen, op de factuur zal deze een aanbetalingsregeling krijgen van 100% binnen 14 dagen. 

Het is in deze situatie niet mogelijk om de tweede aanbetalingsregeling te treffen daar de factuur dan direct in betalingsachterstand komt. Daarnaast is het niet wenselijk om de betaaldeadline op de dag van reserveren te zetten daar een overboeking, in het geval van het weekend of feestdagen, met een vertraging kan worden verwerkt. Ook hierdoor zal de factuur in betalingsachterstand komen.

Het systeem biedt in dit geval de eerste aanbetalingsperiode aan, voor het volledige bedrag van de factuur.

  • Achteraf wil ik een afwijkende betaalregeling hanteren voor een reservering. Hoe pas ik dit aan?

In dit support artikel leggen we je uit hoe je voor een reservering een afwijkende betaaltermijn kan hanteren.


Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.