Beoordelingsformulieren

🇬🇧 English translation

Elke gast die je uitcheckt op een park kun je een beoordelingsformulier sturen. Dit beoordelingsformulier kun je zelf, eventueel per accommodatiesoort, samenstellen.

1. Beoordelingsformulier aanmaken
2. Beoordelingen inzien
3. Statistieken
4. Beoordeling importeren
5. Beoordeling bewerken
6. Beoordeling zoeken
7. Wat ziet de gast?
8. Veelgestelde vragen

Let op!Je hebt de rechten 'inzicht' nodig om dit te kunnen zien. Wanneer je in het submenu niet het onderdeel Beoordelingen ziet dan heb je niet de juiste rechten.


Beoordelingsformulier aanmaken

1. Ga naar het tabblad Reserveringen;
2. Kies in het rechter submenu voor Beoordelingsformulieren;
3. Klik op Nieuw;

4. Selecteer het  Accommodatiesoort waarvoor je het formulier wilt samenstellen of kies voor Alle indien het formulier op alle soorten van toepassing is;
5.  Vraag: Vul de vraag in die je de gast wilt stellen, via het vlaggetje kun je eventuele vertalingen invullen;
6.  Antwoord: Bepaal het soort antwoord dat de gast op de vraag kan geven;
7.  Niet van toepassing: Indien de gast moet kunnen aangeven dat de betreffende vraag niet op hem/haar van toepassing is dan krijgen ze hier de mogelijkheid voor;
8.  Nog een toevoegen: Klik op nog één toevoegen wanneer je nog een vraag aan het formulier wilt toevoegen;
9. Klik op  Beoordelingsformulier toevoegen om het formulier op te slaan.

Je ziet nu een voorbeeld van het beoordelingsformulier zoals de gast deze ontvangt. Wanneer je de beoordeling wilt activeren kun je deze aan zetten. 


Beoordelingen inzien

Gegeven beoordelingen kun je nader inzien. Je kunt per tijdvak zien welke beoordelingen er zijn binnen gekomen, wat je gemiddelde score per onderdeel is en welke reacties er gegeven zijn.

1. Ga naar het tabblad  Reserveringen;
2. Kies in het rechter submenu voor  Beoordelingen;
3. Selecteer de  periode waarbinnen je de Beoordelingen wilt zien.

Filter: Via het filter kun je de beoordelingen per beoordelingsformulier zien, de periode zien waarbinnen het formulier binnen moet zijn, filteren op zichtbaar op de website of niet, filteren op beantwoord of niet.
Oogje: Door dit aan of uit te vinken bepaal je of een beoordeling wel of niet zichtbaar is op de website.
Return: Je kunt op een beoordeling reageren. Aangezien deze communicatie buiten het systeem gaat is het belangrijk dat je aanvinkt dat er op gereageerd is.
#: Elke beoordeling heeft een uniek nummer. Wanneer je op dit nummer klikt krijg je de logs te zien die betrekking hebben op deze beoordeling bijvoorbeeld wie, wanneer een beoordeling online gezet heeft.
Ballonnetje: De bezoeker heeft een opmerking achter gelaten. Door te klikken op het ballonnetje kun je deze opmerking inzien.


Statistieken

In de statistieken van de beoordelingen kun je per onderdeel zien hoe de score van dat betreffende onderdeel is. Wanneer je klikt op de score dan krijg je alle beoordelingen te zien die die betreffende score hebben gekregen.

1. Ga naar het tabblad  Reserveringen;
2. Kies in het rechter submenu voor  Statistieken;
3. Klik vervolgens op een staafdiagram om van het betreffende onderdeel de beoordelingen te zien met die score. Via het filter kun je de beoordelingen per beoordelingsformulier zien, de periode zien waarbinnen het formulier binnen moet zijn, filteren op zichtbaar op de website of niet en filteren op beantwoord of niet.


Beoordelingen importeren

Wanneer je een beoordelingsformulier hebt aangemaakt kun je de bestaande beoordelingen conform dit formulier importeren. 

1. Ga naar het tabblad  Reserveringen;
2. Kies in het rechter submenu voor  Beoordelingen;
3. Klik vervolgens op  Importeer;

4. Eventueel kun je een voorbeeld bestand downloaden en deze vullen;
5. Selecteer het bestand dat je wilt importeren en klik op  Uploaden;
6. Het volgende scherm geeft aan hoeveel regels er zijn geïmporteerd of juist zijn mislukt. Vervolgens kun je het bestand downloaden met de mislukte regels. In het laatste veld van de export wordt uitgelegd waarom deze regels niet geïmporteerd konden worden. Wanneer je dit aanpast kun je het gewijzigde bestand opnieuw uploaden door bovenstaande stappen te volgen.


Beoordeling bewerken

Je kunt een beoordeling bewerken voordat je deze laat zien op de website. Hiermee heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld taalfouten te corrigeren.

1. Ga naar het tabblad  Reserveringen;
2. Kies in het rechter submenu voor  Beoordelingen;
3. Klik op het  nummer van de beoordeling om naar de overzichtspagina van de beoordeling te gaan;
4. Klik op  Bewerk om de beoordeling aan te kunnen passen.


Beoordeling zoeken

Een beoordeling kun je terugzoeken op naam van de gast, nummer van de beoordeling of accommodatienummer.

1. Ga naar het tabblad  Reserveringen;
2. Kies in het rechter submenu voor  Beoordelingen;
3. Vul in het  zoekveld het criteria waar je op wilt zoeken.


Wat ziet de gast?

Op het moment dat je de gast uitcheckt, ontvangt deze een e-mail met daarin het verzoek het beoordelingsformulier in te vullen. De e-mail wordt verstuurd met de tekst uit het e-mailsjabloon: Verzoek gast om een beoordeling na uitchecken van reservering. Vanuit dit sjabloon, klikt hij door naar het beoordelingsformulier. Dit ziet er bijvoorbeeld zo uit:

1582281022 beoordeling update

Zodra hij kiest voor 'Beoordeling versturen', komt de beoordeling in jullie administratie te staan. 


Veelgestelde vragen

Wanneer ik op Reageer klik dan gebeurt er niks. Wat moet ik doen?
Achter de knop  Reageer zit een mailto link welke ervoor moet zorgen dat je mailclient geopend wordt en met het mailadres van de gast een mail gestart wordt. Wanneer dit niet gebeurd dan heeft te maken met de instelling van je mailclient. Werk je met Outlook dan zou je wellicht met dit artikel op internet het probleem kunnen verhelpen.

Hebben jullie een koppeling met Zoover waarmee de beoordelingen vanuit Booking Experts geplaatst worden op Zoover?
Er is geen koppeling met partijen als Zoover en TripAdvisor. Zij importeren nooit beoordelingen van externe partijen, omdat ze er dan geen controle meer over hebben. Zo kan je heel eenvoudig je cijfers op Zoover/TripAdvisor beïnvloeden. 

Waarom is het gemiddelde cijfer van de beoordelingen van een accommodatie op de eigenarenpagina niet gelijk aan het gemiddelde cijfer bij de statistieken en weer anders in het CMS?

  • Bij de eigenaar: Hier wordt het gemiddelde per jaar gepakt en dan weer het gemiddelde van alle jaren bij elkaar;
  • Bij de beoordelingen in de statistieken: Hier wordt het gemiddelde genomen over alle beoordelingen bij elkaar;
  • CMS: Baseert het cijfer op de laatste 10 beoordelingen zodat er meer stimulans is voor eigenaren om de volgende groep gasten tevreden te stellen.

Hoeveel vragen van het beoordelingsformulier worden op de website getoond?

De vraag die op de website wordt getoond is de vraag die in Booking Experts wordt gekenmerkt als zijnde Feedback voor de website. Dit is één vraag. Dit is vaak een algemene vraag zoals 'Wat vond u van uw verblijf?'. Een volledig beoordelingsformulier wordt niet op de website getoond, omdat een bezoeker in één oogopslag beoordelingen van verschillende gasten wil lezen. 

Ik heb een beoordeling gekenmerkt als zichtbaar, maar ik krijg deze beoordeling niet op de website te zien. Hoe kan dit? 

De reden dat de beoordeling van een gast niet op de website wordt getoond komt doordat er in het beoordelingsformulier, dat naar de gast wordt toegestuurd, geen vraag gekenmerkt is als zijnde ‘Feedback voor de website’. Hierdoor wordt de beoordeling niet op de website getoond. 

Je kunt vervolgens een vraag in het beoordelingsformulier kenmerken als feedback voor de website. Echter, dit wordt niet met terugwerkende kracht aangepast op de beoordelingen die al zijn gemaakt. De aanpassing van het beoordelingsformulier zal van toepassing zijn op nieuw gemaakte beoordelingen.

Naar wie- en wanneer wordt de mail met wekelijke resultaten gestuurd?

Een keer in de week sturen we de wekelijke resultaten. Daarin zie je de uitspringende beoordelingen. Iedereen die toegang heeft tot de beoordelingen, ontvangt de wekelijke resultaten. 

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.