E-mail campagne maken

Via de e-mail campagnes kun je nieuwsbrieven/e-mails sturen naar je (toekomstige) klanten. Deze campagne biedt je meerdere voordelen:

  • Gemakkelijke tool om goede mailings te maken op een snelle manier;
  • Standaard opmaak in je huisstijl;
  • Automatisch worden alle e-mailadressen vanuit Booking Experts ingeladen, zodat jij direct de ontvangers kan selecteren (denk aan: alle aankomsten in juli en augustus 2022 > ter promotie van een zomervakantie in 2023);
  • Personalisatie mogelijk met onder andere kleurgebruik en gebruik van foto's en video's;
  • Onbeperkt versturen van e-mails.

Het is een gebruiksvriendelijke tool waarmee je snel een goede mailing kan maken en versturen.
Let op: voor het versturen dien je eerst e-mailadressen toe te voegen waar je de nieuwsbrieven naar toe kunt sturen. Daarna maak je in 5 stappen je e-mail campagne aan:

1. Instellingen
2. Voorpagina
3. Testen
4. Adressen selecteren
5. Inplannen

Instellingen

Als eerste maak je een e-mail campagne aan en vul je de belangrijkste gegevens in.

1. Kies in het linkermenu voor  e-mail campagnes;
2. Kies vervolgens weer voor  e-mail campagnes;
3. Klik op de button nieuw om een nieuwe e-mail campagne aan te maken;

4. Kies bij thema een e-mail thema;
5. Typ bij onderwerp de gewenste titel van je e-mail campagne;
6. Typ bij beschrijving de gewenste omschrijving van je e-mail campagne;
7. Typ bij afzender naam een naam van degene die de e-mail verstuurt;

Info: hier kun je je eigen naam of de naam van je bedrijf invullen.

8. Vink toon uitschrijflink onder aan de e-mail aan;

Info: zo hebben ontvangers de optie zich uit te schrijven voor toekomstige e-mails.

9. Vul bij afzender e-mailadres het adres in waar antwoorden op de nieuwsbrief naar verstuurd mogen worden;
10. Klik op opslaan.

Info: de velden testgroep en zonder de volgende tags kun je nog open laten. Deze kun je later invullen.

Voorpagina

Je hebt nu de instellingen ingevoerd. De volgende stap is de e-mail campagne inrichten en opmaken. Voeg widgets toe in de grijze blokken door op het groene plusje te klikken. De blokken kunnen paginabreed staan, maar ook opgesplitst zijn in 2 of 3 kolommen. In een e-mail campagne heb je de keuze uit 5 widgets:

1. Rijke tekst
2. Afbeelding
3. Afstandhouder
4. Sociale media
5. Knop

Rijke tekst

Typ hier de titels en teksten voor je nieuwsbrief. Selecteer bij opmaak H1 voor de titels en H2 voor de koppen. Tevens kun je hier woorden vetgedrukt of cursief maken en opsommingen toevoegen.

Afbeelding

Voeg afbeeldingen toe aan je nieuwsbrief. Tip: plaats bij link een URL, zodat lezers naar je website worden geleid wanneer ze op een afbeelding klikken. Bij breedte bepaal je hoe groot de afbeelding wordt getoond in de nieuwsbrief.

Knop

Gebruik een knop om een call-to-action button te plaatsen, zodat bezoekers doorklikken naar je website. Hierbij zijn verschillende mogelijkheden:

  • Naam: tekst op de button
  • URL: URL van je website
  • Volledige breedte: button over de hele breedte van de nieuwsbrief
  • Grootte: grootte van de button
  • Border: vorm van de button
  • Stijl: kleur van de button

Afstandhouder

Gebruik afstandhouders om witruimte te creëren tussen de widgets. Bij hoogte stel je in hoeveel witruimte je wenst.

Sociale media

Licht je sociale media kanalen uit. Voeg deze onderaan de nieuwsbrief toe, zodat lezers je gemakkelijk kunnen volgen. Bij deze widget hoef je alleen op opslaan te klikken. Je sociale media kanalen verschijnen automatisch wanneer deze zijn ingesteld bij organisatie instellingen.

Algemene tips voor de inhoud:

  • Schrijf korte nieuwsbrieven met maximaal 2 verschillende onderwerpen.
  • Begin bovenin met het logo van je bedrijf.
  • Maak gebruik van H1 en H2 bij koppen en subkoppen.
  • Gebruik opsommingen voor de snelle scanners.
  • Check de nieuwsbrief ook op de mobiele versie, niet alleen op desktop.

Preview knop

Door rechts bovenin op preview te klikken zie je direct hoe je nieuwsbrief er aan de 'voorkant' uitziet. Zo krijg je een beeld van je uiteindelijke e-mail campagne. Wanneer je tevreden bent, klik je op opslaan en naar volgende stap.

Testen

De volgende stap is de e-mail campagne testen. Dit kan op 3 manieren:

1. Bekijk de e-mail op desktop grootte
2. Bekijk de e-mail op mobiel grootte

3. Stuur een test e-mail naar jezelf of een testgroep. Als je bij testgroep niets invult, wordt de e-mail alleen naar jezelf verzonden. Klik op stuur een voorbeeld naar de volgende testgroep en ga verder naar de volgende stap.

Adressen selecteren

Ben je helemaal tevreden met je e-mail campagne? Selecteer dan de e-mailadressen waarnaar je e-mail verstuurd moet worden. Dit kun je handig doen door de tags te gebruiken die je hebt meegegeven aan de e-mailadressen. 

1. Selecteer bij  e-mailadressen met tags de labels waarnaar de e-mail wel verstuurd moet worden;
2. Selecteer bij  en zonder de volgende tags de labels waarnaar de e-mail niet verstuurd moet worden;
3. Klik vervolgens op opslaan en naar de volgende stap.

Inplannen

Tenslotte plan je in wanneer de e-mail campagne verstuurd moet worden. Hierbij heb je 2 opties:

1.  Nu: je verstuurt je e-mail campagne op dat moment.
2.  Op een later tijdstip: je selecteert een datum en tijd voor het versturen. De e-mails worden op die dag en op dat tijdstip automatisch verstuurd.
3. Klik tenslotte op afronden.

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.