Booking.com App

🇬🇧 English translation

De Booking.com App geeft je de mogelijkheid om Booking Experts te koppelen aan Booking.com en daarmee je aanbod gericht en internationaal aan te bieden. In dit artikel leggen we uit hoe je deze kan installeren voor je eigen administratie(s).

1. Installeren van de applicatie
2. Administratie koppelen
3. Types koppelen aan een administratie
4. Informatie pushen
5. Reserveringen handmatig ophalen
6. Wat wij synchroniseren


Wat kan jij doen om de koppeling op te zetten?

Wanneer je nog geen account hebt bij Booking.com:

  1. Meld je aan bij Booking.com;
  2. Maak afspraken omtrent commissies en dergelijke;
  3. Maak de types aan in Booking.com, hierbij dien je ook foto's toe te voegen.

Wanneer je reeds een account hebt bij Booking.com en/of bovenstaande stappen hebt doorlopen:

  1. Selecteer ons als channel manager;
  2. Kies voor een volledige verbinding (in twee richtingen): de provider verwerkt zowel 'Prijzen & Beschikbaarheid' als 'Reserveringen';
  3. Booking Experts ontvangt hiervan een bericht welke geaccepteerd dient te worden;
  4. Daar waar je ons als channel manager gekozen hebt kun je nu de koppeling accepteren;
  5. De koppeling is actief!

1. Installeren van de applicatie

Om de applicatie te kunnen installeren dien je toegang te hebben tot de App Store, er komt in dit geval een marktkraampje boven in je menubalk van Booking Experts te staan. Indien je dit nog niet hebt, vraag Support om de App Store voor je te activeren.

1. Klik op het icoontje voor de    App Store;
2. Kies vervolgens de   Booking.com App;

3. Klik bij de applicatie op   +Installeer;

4. Hier zie je een overzicht van wat de applicatie allemaal kan inzien in je administratie(s);
5. Kies de administratie(s) waarvoor deze applicatie geïnstalleerd moet worden en klik op   Installeer;

6. De app is geautoriseerd. Klik op  OK om door te gaan.

De applicatie is succesvol geïnstalleerd! 🎉


2. Administraties koppelen

Om je aanbod op Booking.com te tonen dien je per administratie een koppeling op te zetten

1. Kies bij Commando's voor Gekoppeld administraties;

2. Klik op + Toevoegen;

3. Stel de volgende onderdelen in:

  1. Of de koppeling actief is;
  2. Of je all-in prijzen wilt versturen; (prijzen worden gestuurd per persoon, op basis van de huur en verplichte kosten)
  3. Kies de administratie die je wilt koppelen;
  4. Kies de facturatie methode;
    1. Laat Booking Experts betalingen afhandelen; (Reseller)
    2. Laat Booking.com betalingen afhandelen; (Touroperator)
  5. Voer het Hotel ID in;
  6. Kies de valuta waarin je de prijzen wilt opsturen;
  7. Voeg de gekoppelde administratie toe.

3. Types koppelen aan een administratie

Actieve gekoppelde Booking Experts types worden gesynchroniseerd met de overeenkomende accommodaties bij Booking.com.
1. Ga naar de gekoppelde administratie waarvoor je een type koppeling wilt opzetten;
2. Klik op het cijfer bij  gekoppelde types;

3. Klik op  + Toevoegen;
4. Voer de gegevens in;
5. Voeg het gekoppelde type toe.


4. Informatie pushen

Het is mogelijk om handmatig de huidige prijs- en beschikbaarheid informatie te pushen indien je wijzigingen voor een bepaald type direct wilt verwerken.

1. Ga naar het gekoppelde type;
2. Klik op het externe ID van het type;

3. Klik vervolgens op de knop van de gewenste actie.


5. Reserveringen handmatig ophalen

Het is mogelijk om, indien je het idee hebt dat de synchronisatie van Booking.com achter loopt, om de reserveringen handmatig op te halen.

1. Ga naar de gekoppelde administraties;
2. Klik op het hotel ID van de administratie;

3. Klik op Haal reserveringen op om handmatig de laatste reserveringen te synchroniseren.


6. Veelgestelde vragen

6.1 Wat wij synchroniseren

Wanneer je gekoppeld bent met Booking.com zorgen wij voor de juiste:

  • Beschikbaarheid; 
  • Prijzen op basis van het totaal aantal personen of op basis van de gastgroep (All-in prijzen);
  • Invoer van de reserveringen en wijzigingen hieraan in je reserveringssysteem.

Hierbij heb je twee mogelijkheden:

  1. Het synchroniseren van kale huurprijzen;
  2. Het synchroniseren van all-in prijzen. (Bij een indexatie zal dit over de huur én verplichte kosten zijn)

In beide gevallen dien je in je 'Voorwaarden' pagina bij 'Extra kosten & toeslagen' aan te geven welke kosten in- of exclusief zijn binnen de getoonde prijs.

Kostenposten

  1. Wanneer je kiest voor het synchroniseren van de kale huurprijs, dan dien je de verplichte kosten die in Booking Experts staan ingesteld ook bij Booking.com handmatig aan te maken. Wanneer dit niet gebeurd zal de prijs niet overeenkomen met de prijs die in Booking Experts staat;
  2. Wanneer je kiest voor synchronisatie van all-in prijzen, dan dien je voor de juiste instellingen bij de verschillende (verplichte) kostenposten te zorgen. Bij deze synchronisatie wordt zowel de huurprijs als de verplichte kosten gesynchroniseerd. Ook hiervoor dien je de verplichte kosten handmatig bij Booking.com aan te maken, zodat deze kostenposten bij Booking.com worden getoond als men een reservering wil maken. Echter, hierbij dien je in te stellen dat deze kosten in de all-in prijs zitten. Wanneer je ervoor kiest de  verplichte kosten niet aan te maken bij Booking.com, dan wordt alleen de all-in prijs getoond. Let wel, gasten kunnen dan vragen stellen over de all-in prijs. Zij weten dan niet of een bepaalde kostenpost, zoals de schoonmaak is inbegrepen.

6.2. Hoe worden reserveringen via Booking.com verwerkt?

Wanneer je gast een reservering maakt via Booking.com zal deze de volgende stappen doorlopen:

  1. Het maken van de reservering, hierbij heeft je gast een overzicht van de verschillende kosten welke bij de prijs in zitten of nog gefactureerd worden;
  2. De gast ontvangt naast de bevestiging van Booking.com een bevestiging uit Booking Experts namens het park, waarin de reservering nogmaals bevestigd wordt en de gast een eventuele betaling kan doen;
  3. De reservering wordt verder opgenomen zoals elk andere reservering, hierdoor worden ook bijvoorbeeld auto-emails naar deze reserveringen gestuurd.

6.3. Hoe worden annuleringen verwerkt?

Wanneer een reservering geannuleerd wordt in Booking.com wordt deze annulering doorgevoerd in Booking Experts.

Hiervan krijg je een intern bericht, zo kun je de juiste annuleringsfactuur aan kan maken indien nodig en kan verzenden.


6.4 Mijn accommodatie is niet online, maar er is wel een koppeling, hoe kan dit?

Er zijn meerdere redenen waardoor je accommodatie niet online kan zijn bij Booking.com deze zijn:

  1. De accommodatie is niet zicht- en boekbaar omdat:
    1. Wij nog niet de juiste toegang tot Booking.com, zoals beschreven aan het begin van dit artikel, hebben;
    2. De accommodatie in Booking.com is ingesteld voor een ander aantal personen dan in Booking Experts (er wordt op basis van het aantal senioren en volwassenen gekoppeld.). Een 6 persoons accommodatie waarin 4 volwassenen en 2 kinderen kunnen verblijven zal dus aangeboden moeten worden voor 4 volwassenen;
    3. Booking.com de koppeling gesloten heeft vanwege nog niet betaalde facturen;
    4. De accommodatie staat nog gesloten in het Extranet van Booking.com. Om deze te openen kun je contact opnemen met je account manager van Booking.com.

6.5 Ik heb meerdere accommodaties onder 1 Hotel ID staan bij Booking.com, kan ik ook 1 enkele accommodatie koppelen?

Het is niet mogelijk om binnen 1 Hotel ID van Booking.com om één enkele accommodatie te koppelen. Wanneer de koppeling ingesteld wordt is dit voor elke accommodatie binnen dit Hotel ID.

Wat je kunt doen mocht je dit willen is voor de enkele accommodatie een nieuw Hotel ID aan te maken en hier de accommodatie op te plaatsen.


6.6 Blijven de prijzen zoals ik ze eerder had ingevoerd bij Booking.com bewaard wanneer ik besluit de koppeling aan te zetten?

De prijzen die je eerder handmatig ingevoerd hebt bij de verschillende accommodaties in Booking.com worden niet door Booking.com bewaard wanneer de koppeling op actief wordt gezet. Dit betekent dat Booking Experts nog niet als channel manager bij Booking.com ingesteld moet worden, zodat de koppeling en XML connectie nog niet worden aangezet door ons. Is dit wel het geval? Dan worden de ingevoerde prijzen bij Booking.com gewist. Prijzen worden ook niet bewaard als de koppeling is gemaakt, maar de koppeling in Booking Experts op inactief staat.


6.7 Worden de creditcard gegevens die ik via Booking.com ontvang opgeslagen?

Wij slaan de gegevens omtrent de creditcard van de gast niet op in de reservering.

Deze restrictie is vanuit Booking.com en niet vanuit Booking Experts bepaald.

Booking.com heeft strikte regels wat betreft de beveiliging van creditcard gegevens. De gebruikers die gekoppeld zijn met Booking.com moeten hier tijdens de verwerking van reserveringen dan ook goed bij opletten.

De regels zijn opgezet vanwege de privacy gevoeligheid van de informatie. Het volgende is dan ook van toepassing op creditcard gegevens bij reserveringen via Booking.com:

  • De creditcard gegevens worden opgeslagen voor maximaal 10 dagen;
  • Deze gegevens kunnen tot een maximum van 3 keer weergeven worden per reservering;
  • Daarnaast kan de CVC-informatie maximaal 1 keer weergeven worden per reservering.

Eenmaal het maximum bereikt, dan verdwijnt de mogelijkheid tot het inzien van de creditcard gegevens. 

Booking Experts waarschuwt de gebruiker dat het aantal keer inzien van de gegevens een maximum heeft, door middel van een melding bij deze link.


6.8 Met wie kan ik contact opnemen bij Booking.com?

Als je al een een koppeling met Booking.com hebt gemaakt, dan heb je een accountmanager bij Booking.com. Voor vragen over het extranet van Booking.com kun je bij jouw accountmanager en bij ons terecht.


6.9 Kan ik in de koppeling ook aangeven hoeveel accommodaties van een bepaald type ik beschikbaar wil stellen voor Booking.com?

Je kunt middels allotments aangeven hoeveel accommodaties van een bepaald type je wilt aanbieden bij een bepaalde touroperator.

Wanneer het allotment is volgeboekt krijg je hiervan een intern bericht, je kunt dan - indien gewenst - het allotment vergroten mocht je nog een aantal accommodaties beschikbaar willen maken.


6.10 Beschikbaarheid op 2 accommodaties, dus gesplitst, is dat mogelijk?

Voor een reservering van Booking.com kijken wij naar de beschikbaarheid op de accommodatie voor de volledige 'Length of Stay' oftewel 'lengte van verblijf'.

Wanneer je bijvoorbeeld twee accommodaties binnen een bepaald type aansluitend beschikbaar hebt splitsen wij niet de reservering in 2 om hem toch binnen te halen.

Voorbeeld:

  • Type Vrijzicht heeft twee accommodaties, A en B;
  • Accommodatie A heeft beschikbaarheid van maandag tot en met vrijdag;
  • Accommodatie B heeft beschikbaarheid van vrijdag tot en met maandag;
  • Bij Booking.com is het vervolgens niet mogelijk om een reservering te maken voor maandag tot en met maandag.

6.11 Bieden jullie een mogelijkheid om geld te innen van een virtuele creditcard?

Nee, dit kan je alleen bij Booking.com doen. Zij hebben alle gegevens m.b.t de creditcard. Dit gaan buiten Booking Experts om. Wij kunnen geen machtigingen uitvoeren op een creditcard.

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.