Optie

πŸ‡¬πŸ‡§ English translation

In dit artikel wordt een uitleg gegeven over het maken en versturen van optie reserveringen.

1. Optie maken
2. Optie verlengen
3. Optie omzetten naar reservering via backoffice
4. Optie opnieuw versturen
5. Optie via frontoffice
6. Veelgestelde vragen

Een reservering kun je omzetten in een optie zodat je de bezoeker de mogelijkheid geeft nog even na te denken over het wel of niet plaatsen van de reservering. Een optie kun je maken indien de reservering een aankomst heeft over tenminste 1 dag.


Optie maken

Je kunt een reservering als optie bevestigen naar de bezoeker. De klant krijgt dan een x-aantal dagen de tijd om de reservering te bevestigen door de factuur te betalen. De reservering kan ook via de backoffice bevestigd worden.

1. Maak een reservering zonder dat je deze bevestigd naar de gast;
2. Kies in het menu voor Bewerk;
3. Klik vervolgens op Optie;

4. Kies het aantal nachten dat de optie open mag blijven staan;
5. Kies vervolgens voor Opslaan.

6. Bevestig de optie zoals bij een reservering via e-mail of post. De bezoeker ontvangt een bericht met betaallink. Wanneer de betaling wordt gedaan wordt de reservering bevestigd. Reageert de bezoeker niet dan ontvangt deze 1 dag voor afloop van de termijn een reminder en ontvangt het park ter reminder een mail. Wordt er verder geen actie ondernomen dan wordt de reservering automatisch geannuleerd.

Daarnaast kan de optie ook gelijk omgezet worden naar een reservering. Dit kan voor zowel een kanaal- als een backcoffice reservering. Hierbij hoeft de optie met factuur niet eerst verstuurd te worden.


Optie verlengen

Een optie die afloopt kun je nog voor een bepaalde termijn verlengen.

1. Ga naar het tabblad Reserveringen;
2. Kies voor het tab Opties;
3. Selecteer de optie die je wilt verlengen;
4. Klik op Bewerk;
5. Klik op Optie;
6. Selecteer opnieuw de termijn waarmee je de optie wenst te verlengen;
7. Bevestig de optie opnieuw naar de bezoeker.


Optie omzetten naar reservering via de backoffice

Wanneer een optie verstuurd wordt naar de gast dan heeft deze de mogelijkheid om via een betaallink de optie om te zetten naar een reservering. Je kunt deze reservering ook handmatig via de backoffice omzetten naar een reservering. Dit geldt voor zowel backoffice- als kanaal reserveringen.

1. Ga naar het tabblad Reserveringen;
2. Kies voor het tab Opties;
3. Selecteer de optie die je om wilt zetten naar een reservering;
4. Klik op Optie omzetten naar reservering.


Optie opnieuw versturen

Op het moment dat je een reservering als optie hebt aangemaakt, kun je deze optie indien nog niet bevestigd opnieuw versturen.

1. Ga naar het tabblad Reserveringen;
2. Kies voor het tab Opties;
3. Selecteer de optie die je wilt verlengen;
4. Selecteer verstuur optie opnieuw handmatig dan wel per mail.


Optie via frontoffice

Je kunt er voor kiezen om een bezoeker die een reservering wil maken die 6 weken of langer in de toekomst ligt eerst te laten kiezen voor een optie. In dit geval kan er via de frontoffice een optie gemaakt worden en heeft de bezoeker nog enkele dagen de tijd om te beslissen of de optie omgezet moet worden in een reservering of dat ze de optie alsnog annuleren. Hoe lang deze termijn is kun je zelf bepalen.

Om de bezoeker deze mogelijkheid te geven dien je dit bij de overige organisatie instellingen te bepalen.

1. Klik op het Tandwieltje om naar de administratie instellingen te gaan;
2. Klik vervolgens in het rechter submenu voor Overige organisatie instellingen;
3. Kies voor het tabblad Overig;
4. Geef het aantal dagen bedenktijd aan dat de bezoeker heeft bij het maken van een optie. Wil je helemaal geen gebruik maken van het maken van een optie voor de frontoffice dan kun je dat ook in de dropdown bepalen;
5. Bepaal hoeveel opties een bezoeker via de frontoffice mag aanvragen.


Veelgestelde vragen

  • Hoe kan een optie blijven staan onder niet-bevestigde reserveringen, terwijl de deadline is verlopen?

Hiervoor kunnen twee redenen zijn. Als eerste kan je een optie hebben gemaakt die niet verstuurd is naar de gast. Hierdoor is de optie nog niet definitief in werking gesteld en zal hij ook niet automatisch geannuleerd worden als niet betaald wordt.

Een andere reden is dat je een optie maakt via de backoffice, dan wordt de optie teruggezet naar Nog niet bevestigde reserveringen als de betaaltermijn verstreken is en de gast geen betaling gedaan heeft. Dit is zo omdat de optie vanuit het kanaal backoffice komt en je zo grip houdt op de gast die misschien wil verblijven en je hem nogmaals kan benaderen. 

  • Ik kan een optie niet bevestigen, hoe komt dit?

Bij het maken van een optie geef je aan hoeveel nachten een optie open mag blijven staan voordat deze automatisch komt te vervallen. De gast is nog niet op de hoogte gesteld van de optie en daardoor is de optie dan ook nog niet 'in werking'. Om een optie om te kunnen zetten, dient deze naar de gast verstuurd te zijn waarna je deze kan omzetten in een bevestigde reservering.

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.

Verder nog hulp nodig? Neem contact op Neem contact op