Kostenposten aanmaken

Kostenposten maak je aan in de module inrichting.

Bedenk voordat je kostenposten gaat aanmaken hoe je kostenposten wilt indelen. Heb jij bijvoorbeeld meerdere schoonmaakbedrijven welke taken voor jou uitvoeren? Maak dan de kostenpost eindschoonmaak aan per schoonmaakbedrijf. Dit maakt het makkelijker om de juiste kostenpost aan de juiste automatische taak te koppelen. In de kostenpost kan je per type en/of kanaal een aparte prijs ingeven.

Nieuwe kostenpost toevoegen

Voor het toevoegen van een nieuwe kostenpost is het noodzakelijk om verschillende velden in te vullen.

Algemene instellingen

  • Geef de kostenpost een naam. Deze naam is zichtbaar voor de gast.
  • De omschrijving is niet verplicht. Is de kostenpost een extra welke te selecteren is tijdens het boeken of in de Mijn Omgeving? dan is een omschrijving zeker van toegevoegde waarde. Geef voor een handdoeken pakket bijvoorbeeld aan hoeveel handdoeken een gast ontvangt.
  • De interne naam kan je gebruiken om zelf het onderscheid te kunnen maken tussen verschillende kostenposten. Bijvoorbeeld "Eindschoonmaak bedrijf A" en "Eindschoonmaak bedrijf B".
  • Soort kostenpost: selecteer hier de soort kostenpost welke het beste aansluit bij de kostenpost die je aanmaakt.
  • Selecteerbaarheid: Wanneer kan deze kostenpost geselecteerd worden?

Voorbeelden

Verplicht:

Huisdierentoeslag, late check out en toeristenbelasting. Kosten die altijd verplicht in rekening gebracht moeten worden. Huisdierentoeslag wordt alleen berekend als een huisdier in het reisgezelschap toegevoegd is. Late check out kosten worden alleen berekend als de gast daadwerkelijk een late check out bijgeboekt heeft.

Belangrijk:

Dit kunnen extra's zijn welke je graag wilt dat de gast bijboekt. Deze staan dan standaard aangevinkt voor de gast. Denk bijvoorbeeld aan een omboekgarantie.

Selectie door gast:

Denk hierbij aan een kinderbedje, kinderstoel, broodjesservice, ontbijt of diner en fietsverhuur.

Je kan hierbij nog het onderscheid maken tussen te selecteren tijdens de reservering of enkel tijdens het upgraden van een reservering.

Backoffice:

Voor kostenposten welke alleen jij voor de gast mag toevoegen of welke onderdeel uitmaken van een specifiek arrangement.

Vraag stellen aan gast kan je gebruiken voor bijvoorbeeld de kostenpost lunchbox. Je kan bijvoorbeeld vragen of de gast dieetwensen heeft. Of bij fietshuur de lengte van de gast zodat je de juiste fiets voor de gast kan reserveren.


Toepasbaarheid

Geef hier aan op welk(e) type(s) en op welke kanalen de kostenpost van toepassing is.


Prijs

  • Geef aan hoe de prijs berekend dient te worden voor deze kostenpost.

Let op dat je voor een huisdier altijd "per huisdier" of "per huisdier per nacht" selecteert. En kosten welke per persoon berekend moeten worden "per persoon" of "per persoon per nacht".

  • Met de geldig vanaf datum kan je meerdere prijsdrempels invoeren. Hier lees je alles over prijsdrempels.
  • Voorraadbeheer is enkel van toepassing als je bijvoorbeeld maximaal 5 kinderbedjes hebt en de kostenpost niet meer bijgeboekt mag worden als de voorraad op is. Wil je meer lezen hierover klik dan hier.
  • Je kunt een kostenpost zo instellen dat de kostenpost variabel is. In de kostenpost kun je bepalen dat de prijs een aanpasbare prijs is. Dit noemen we dan een variabele kostenpost. In dat geval kan een medewerker met uitgebreide receptie permissie de prijs aanpassen op de bestelling. 
  • Standaardprijzen gebruik je als je voor alle types en kanalen dezelfde prijs wilt hanteren. Klik je op nee dan kan je per type en/of kanaal een aparte prijs ingeven. Hier lees je meer over in de artikelen Prijsdifferentiatie per type, prijsdifferentiatie per kanaal, prijsdifferentiatie per kanaal en type.

Facturatie

  • Selecteer de juiste grootboekrekening, heb je per kanaal een aparte grootboekrekening? geef dit dan hier aan.
  • Mag de kostenpost met een eigen regel op de factuur weergegeven worden? Zo niet voeg de kostenpost dan samen met andere kostenposten op 1 factuurregel. Meer informatie hierover lees je hier.
  • Vink telt als huur aan als de kostenpost meegenomen moet worden in de berekening van de commissie voor eigenaren.
  • Factureer niet kies je als de gast de kosten bij aankomst dient te betalen. Je factureert dit dan buiten Booking Experts om, klik hier voor meer informatie.
  • Beleid voor annuleringsfacturen kies meenemen in de grondslag als de gast hetzelfde percentage annuleringskosten betaald over de kostenpost als over de huur. Dient de gast de kostenpost volledig te betalen bij annuleren? dan kies je 1-op-1 overnemen. Hoeft de gast niet te betalen voor de kostenpost bij annulering? dan kies je uitsluiten.

Geldigheid

  • Wanneer de kostenpost geldig moet zijn voor een bepaalde periode dan kan je hiervoor een periodegroep aanmaken. Lees hier meer over de geldigheid van een kostenpost.
  • Is een kostenpost geldig voor reserveringen met een specifieke voorziening? Geef dan de voorzieningen aan waarvoor dit van toepassing is. Meer informatie hierover lees je hier.
  • Geldig bij kiezen specifiek object en geldig bij kiezen van voorzieningen zijn voorkeursboekingen. Meer informatie hierover vind je hier.
  • Kosten voor late check-out. Met dit vinkje zorg je ervoor dat deze kostenpost alleen toegepast wordt wanneer een late check out wordt bijgeboekt.

🇬🇧 🇩🇪

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.