Reservering annuleren en annulering ongedaan maken

Wanneer een reservering wordt geannuleerd, wordt aan de hand van het ingevoerde annuleringsbeleid bepaald of er annuleringskosten in rekening worden gebracht. Je kunt een annulering ook ongedaan maken. 

Een uitgecheckte reservering kun je niet annuleren. Je kunt eerst de uitcheck terugdraaien en vervolgens de reservering annuleren.

Reservering annuleren

Om een reservering te annuleren open je eerst de reservering. Links boven in je scherm zie je bij gegevens de knop annuleren staan. Nadat je op deze knop geklikt hebt dien je de reden van annulering in te geven. Vervolgens klik je op annuleer deze reservering. De annuleringskosten worden aan de hand van het annuleringsbeleid toegevoegd aan de reservering. Deze zijn aan te passen via het potloodje achter de regel.

Het is niet mogelijk om het bedrag aan te passen. Het is wel mogelijk om een korting/toeslag toe te voegen. Dan kan je door middel van een percentage of een bedrag de annuleringskosten aanpassen.

Wanneer er geen betaling gedaan is zal er geen melding volgen.

Indien de gast al (deels) betaald heeft dan krijg je bovenaan in je scherm een melding te zien. Kies wat je wil doen met het openstaande bedrag.

  • Afboeken: Dit gebruik je als de gast niet hoeft te betalen voor de annuleringskosten.
  • Maak factuur: Je maakt hiermee de factuur aan maar verstuurt deze niet naar de gast.
  • Stuur gast een factuur: Hiermee maak je de factuur aan en verstuur je deze naar de gast.

Indien de gast te veel betaald heeft kan je dit bedrag terugbetalen door op +Terugbetaling te klikken of om hiervoor een voucher uit te geven.

Annulering ongedaan maken

Een annulering kun je ongedaan maken waardoor de reservering weer de status Bevestigd krijgt.

Open de geannuleerde reservering en klik op Maak annulering ongedaan.

Krijg je een foutmelding bij het ongedaan maken van de annulering? Een annulering kan niet ongedaan gemaakt worden wanneer er een nieuwe reservering geplaatst is op hetzelfde object voor dezelfde periode. Hier hebben wij wel een oplossing voor. Kopieer de nieuwe reservering naar een ander object. Daarna kan je de annulering wel ongedaan maken omdat het object weer vrij is. Dit doe je rechts bovenaan de reservering met het knopje Meer.

🇬🇧 🇩🇪

Heeft dit je vraag beantwoord? Bedankt voor je feedback Er was een probleem met het versturen van jouw feedback. Probeer het later opnieuw.