Een reservering annuleren

Wanneer een reservering wordt geannuleerd door de bezoeker dan kun je de reservering in het systeem annuleren. Aan de hand van het ingevoerde annuleringsbeleid wordt bepaald of er annuleringskosten in rekening worden gebracht. 

Een geannuleerde reservering kun je weer in kracht herstellen. De annuleringsfactuur wordt gecrediteerd en een nieuwe mutatiefactuur wordt opgemaakt.

Reservering annuleren

1. Zoek de reservering via de algemene zoekfunctie.
2. Klik op Annuleer om de reservering te annuleren. (LET OP! wanneer de knop Annuleer ontbreekt dan kan het zijn dat de reservering reeds is uitgecheckt. Een uitgecheckte reservering kun je niet annuleren. Je kunt eerst de uitcheck terugdraaien en vervolgens de reservering annuleren)

reservering annuleren

3. Wanneer er sprake is van een conceptfactuur dan wordt deze verwijderd en hoeft er verder niets te ondernomen worden. Is er reeds een factuur verstuurd dan wordt deze factuur automatisch gecrediteerd. 
4. Indien er een annuleringsbeleid is ingesteld en de bezoeker zou annuleringskosten moeten betalen dan wordt deze factuur gelijk aangemaakt. 
5. De factuur kan na controle verstuurd worden.

 

voorbeeld

6. Indien besloten wordt geen annuleringsfactuur te versturen dan kun je deze factuur verwijderen door te kiezen voor Verwijder. De annuleringsfactuur wordt verwijderd en de concept creditfactuur kan verstuurd worden. 

 

voorbeeld

Annulering ongedaan maken

Een annulering kun je weer ongedaan maken waardoor de reservering weer de status Bevestigd krijgt en er een nieuwe mutatiefactuur wordt opgemaakt.

1. Klik op Maak annulering ongedaan.
2. Klik vervolgens op Ok om de wijziging door te voeren. 

De annuleringsfactuur is nu gecrediteerd en een nieuwe mutatiefactuur is aangemaakt.

annulering ongedaan maken

Veel gestelde vragen annuleringen

Ik heb een reservering geannuleerd maar ik kan dit niet ongedaan maken. Waarom is dat?
Een annulering kan niet teruggedraaid worden in het geval er een nieuwe reservering is geplaatst gedurende dezelfde periode. Ook is het niet mogelijk een annulering terug te draaien indien de reservering gekoppeld is aan een touroperator.
Er wordt alleen gekeken naar die specifieke accommodatie, niet naar eventuele andere beschikbare accommodaties van hetzelfde type. Wanneer je de reservering dan wilt herstellen zul je de reservering moeten kopieren en de accommodatie aanpassen.

Ik heb een reservering geannuleerd en op basis van het ingestelde annuleringsbeleid een annuleringsfactuur verstuurd. Achteraf wil ik geen annuleringskosten in rekening brengen, hoe crediteer ik deze annuleringsfactuur?

Wanneer je achteraf besluit geen annuleringskosten in rekening te willen brengen, kan op de volgende manier een reeds verstuurde annuleringsfactuur worden gecrediteerd:

  • Klik in de reservering onderaan bij de annuleringsfactuur die je wilt verwijden op "bekijk factuur".
  • Vervolgens zie je rechts bovenin, onder de buttons "verstuur factuur", "downloaden" en "bekijk" in kleine grijze letters "maak credit factuur".
  • Middels deze knop crediteer je de annuleringsfactuur. Tot slot dien je enkel nog deze nieuw aangemaakte creditfactuur te versturen.
annulering crediteren

Ik heb een reservering geannuleerd, nu krijgt de gast nog geld van mij terug. Wanneer ik de betaling tegenboek ik Booking Experts, is het dan direct teruggeboekt aan de gast?

Wanneer je een reservering hebt welke geld terug krijgt, zoals in dit geval van een reservering, dien je dit in Booking Experts te verwerken door de negatieve betaling op de factuur te boeken. Dit is enkel voor de financiële administratie, Booking Experts boekt geen geld voor je terug.

Daarnaast dien je dus nog de daadwerkelijke terugbetaling te doen. 

Bij Mollie bieden ze hiervoor de mogelijkheid om bij de eerder gedane betaling van de gast een deel terug te betalen.

Terugstorten via Mollie